انواع مانکن و تأثیرات شگرف آن درصنعت پوشاک

 انواع مانکن و تأثیرات شگرف آن درصنعت پوشاک

مانکن یکی از مهم ترین ابزار تبلیغاتی برای مغازه های تجاری، مخصوصاً صنایع ارائه دهنده لباس و زیور آلات می باشد. انواع مانکن های تولید شده موجود در حال حاضر به قدری متنوع می باشند که شما برای هر صنف و شغلی و هر محصولی می بایست نمونه مربوط به آن را تهیه نموده و برای عرضه محصولات خود در ویترین از آن استفاده نمایید.

آشنایی با انواع مانکن و تأثیرات آنها بر روی تجارت می تواند تبدیل به یک شگفتی و معجزه در میزان فروش شده و بهترین تبلیغات را برای  مارقم بزند. در ادامه قرار است شما را با انواع مانکن های موجود در بازار آشنا نموده و ویژگی های کاربردی هر کدام از آنها را نیز با هم مرور نماییم. صنعت تولید مانکن یکی از صنایع بسیار بزرگ و گسترده بوده و کمپانی های بسیار بزرگ جهانی در این مسیر فعالیت دارند.

چرا مانکن و چرا انواع مانکن؟

اگر تا کنون این سؤال برای شما پیش آمده که چه نیازی به استفاده از مانکن و یا حتی انواع مانکن وجود دارد و هنوز پاسخ درستی برای آن پیدا نکرده اید، چاره کار تنها یک کنکاش کوتاه در میزان فروش مغازه های تجاری عرضه کننده لباس با مانکن و بدون مانکن است. شاید خیلی بیراه نباشد اگر ادعا کنیم که فروش خوب و عالی بی مانکن تقریباً غیر ممکن است.

تنوع مانکن های موجود نیز این امکان را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید هر نوع از محصولات خود را با بهترین فرم و شکل و با نهایت زیبایی و شکوه به بیننده عرضه کنید. انواع مانکن های موجود یک اصل بزرگ در دنیای فروش و تجارت را یادآور می شود و آن این است که در خرید چشم ها تصمیم گیرنده نهایی هستند.
 

انواع مانکن ها


مانکن ها را می توان در دسته بندی های مختلفی از جمله مردانه و زنانه، کوتاه و بلند، نیم تنه و کامل، چوبی یا فلزی، مخصوص خیاط، نشسته و ایستاده، دست و پا دار و بی دست و پا، سر و گردن، کلاسیک، اروپایی و از این قبیل دسته بندی ها قرار داد. علاوه بر این همه این موارد می توانند بسته به سن هدف شما در انواع بچه گانه، مردانه و زنانه، اسپرت و ساده نیز قرار گرفته و تنوع مدل های مانکن را افزایش دهند.

اما در اینجا قصد داریم طبق استانداردهای روز جهانی در سال 2019 انواع مانکن های پر کاربرد و مورد استفاده در دنیای مدرن امروز را برای شما بیان کرده و مورد استفاده و ویژگی های هر کدام را نیز با هم مرور کنیم.

  • انواع مانکن معمولی

مانکن معمولی یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین انواع مانکن مخصوصاً در ایران می باشد. این نوع از مانکن که در جنس های مختلف فلزی، چوبی و ... و در ابعاد مختلف مخصوص کودکان، مردانه و یا زنانه و در رنگ های مختلف ساده و یا تزئینی و حتی مات ساخته می شوند، بیشترین کاربرد را در مغازه های تجاری موجود در شهرهای کوچک دارند. عمده فروشی های لباس نیز از جمله مشتریان پرو پا قرص این نوع از مانکن ها هستند.

معمولاً از هر گونه جزئیات اضافی روی این مانکن ها پرهیز شده و آنها تنها یک مجسمه ای نزدیک به بدن انسان هستند که قرار است مقیاسی برای اندازه لباس و شیک بودن آن را به بیننده ابلاغ کنند. هیچ جزئیاتی مانند انواع استایل های دست و پا و یا سر و یا حرکت های واقعی انسان در این نوع از انواع مانکن مشاهده نشده و هر گونه تزئینات مانند کلاه گیس و یا ست جواهرات به سلیقه فروشنده روی آن قرار می گیرد.

                 

  • انواع مانکن های واقع گرایانه

اگر به دنبال یکی از انواع فوق لاکچری و شیک از انواع مانکن هستید، مانکن های واقع گرایانه همانی است که شما می توانید دست روی آن بگذارید. این نوع از انواع مانکن نیز که مانند موارد بالا در طرح ها و اندازه های مختلف و برای انواع مختلف لباس ساخته و تولید می شود، شباهت بسیار زیادی به ژست های واقعی انسان ها داشته و با یک کلاه گیس و لباس کامل دقیقاً مشابه یک انسان واقعی جلوه می نمایند.

مانکن های تبلیغاتی در مغازه های برند بیشتر از این نوع از انواع مانکن ها می باشد. در این نوع از انواع مانکن می توان شکل و ژست واقعی برخی از افراد مشهور را نیز برای زیبایی و جذابیت بیشتر قرار داد. جزئیات صورت و ژست های مدرن و جذاب در این مانکن ها از ویژگی های اصلی آنها محسوب می شود.                                         

  • انواع مانکن های فرم دار

مانکن های فرم دار بیشتر مطابق با فرم و اندازه های معمولی و طبیعی اندام انسان ساخته و بیشتری کاربرد را در خیاطی ها برای اندازه گیری لباس و سوزن زدن دارند. این نوع از مانکن ها که هم می توانند نیم تنه و یک جزء از بدن را نمایش دهند و هم برای نمایش اجزای کلی بدن کاربرد دارند، از جنس های مخصوص تولید شده و در اختیار خیاط های لباس قرار می گیرند. طلافروشی ها نیز برای نمایش گردنبند و گوشواره های گرانقیمت خود از مشتریان این نوع از انواع مانکن ها هستند.

                                          

  • انواع مانکن های نمایشی

اما در نهایت نوبت به معمول ترین و پرکاربردترین نوع از انواع مانکن های موجود
در بازار در مغازه های تجاری فروش لباس خرده و عمده فروشی و حتی در مزون های بزرگ و فشن شوها می رسد.
مانکن های نمایشی که در مدل های زنانه، مردانه و بچه گانه ساخته می شود چیزی بینابین مانکن های معمولی و واقع گرایانه هستند.                                 
در این نوع از انواع مانکن ژست های نه خیلی خاص اما جذاب برای پوشانده شدن لباس های سایزها و جنس های مختلف استفاده شده و می توانند نقش بسیار مهمی در جلب توجه مشتریان داشته باشند. زیبایی ژست های انتخابی برای تولید این نوع از انواع مانکن نیز بسیار مهم می باشد.

فرم موها در این مانکن ها نه کاملاً واقع گرایانه بوده و نه آنها را بدون مو می سازند اما می توان از کلاه گیس برای تأثیر بیشتر آنها استفاده کرد. برای انواع لباس های کامل و شیک و حتی جواهرات مختلف می توان از این نوع مانکن ها استفاده نمود.