انواع آزمون

آزمون:وسیله ای برای اندازه گیری ویژگی ها وصفات روانی است که توسط آن می توان اطلاعاتی در مورد میزان آموخته های دانش آموزان از مطالب تدیس شده در کلاس جمع آوری کرد .

آزمونها از نظر حیطه های شناختی به دو دسته تقسیم می شوند:

1- باز پاسخ                                                    2- بسته پاسخ

در سوالات باز پاسخ:پاسخ مورد نظر را دانش آموز باید فراهم کند .

در سوالات بسته پاسخ:دانش آموز از میان سوالات پیشنهادی پاسخ یا پاسخهای صحیح را انتخاب می کند.

ادامه مطلب: انواع آزمون

انواع سوال وسطوح

یکی از عوامل بسیار مهم در فرآیند آموزش و یادگیری موثر و همچنین حفظ و تداوم آن ارزشیابی از آموخته های دیگران است و این ارزشیابی زمانی اثر بخش و پایدار می باشدکه مجموعه سوالات هر آزمون بر اساس معیارهای صحیح علمی و استاندارد تهیه شود و با توجه به ناهمگونی های متعدد و دخالت سلایق فردی و احتمالا عدم آشنایی بعضی از طراحان سوالات امتحانی با ابعاد فنی مسئله و عدم رعایت حیطه های شناختی و استفاده از تمام فصول کتاب در طراحی ، پیامدهای منفی حاصل از آن بر امر ارزشیابی آثار سوئی به همراه داشته است که مورد توجه متخصصین فن و اساتید علوم تربیتی و سنجش و اندازه گیری قرار گرفته است . لذا در این مقاله سعی شده اصول طراحی سوال در سه محور 1- ملاک های فنی سوالات 2- ادبیات سوالات 3- مشخصات ظاهری سوالات به تفصیل شرح داده شود و برای یادآوری همکاران عزیز حیطه های شناختی در جدولی( جدول 1/1 ) ضمیمه گردد.

ادامه مطلب: انواع سوال وسطوح

ارزشیابی و تهیه انواع سوالات به همراه قواعد تهیه سوالات برای طرح

به نام خدا –

مطالبی راجع به ارزشیابی و تهیه انواع سوالات به همراه قواعد تهیه سوالات برای طرح سوالات

اندازه گیری: عبارتست از فرایندی که تعیین می کند یک شخص یا یک شی چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است.مثلاًنمره آزمون،قدوهوشبهر

آزمون: فعالیتی که نیاز به وسیله ای داردکه به آن وسیله اندازه گیری می گویند.مثل : متر،ترازویاتعدادمسائلی که شاگرد درست حل می کند.

آزمودن:وقتی که برای اندازه گیری یکی از ویژگی های روانی یا تربیتی فرد از آزمون استفاده می شود به این عمل آزمودن گفته می شود.

سنجش: زمانی که در اندازه گیری به جای آزمون از وسایل دیگری استفاده می شود به آن سنجش گویند.

ادامه مطلب: ارزشیابی و تهیه انواع سوالات به همراه قواعد تهیه سوالات برای طرح