فراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شدفراخوان پنجمین جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد

پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فراخوان خود را با شرح تمام بخش‌ها منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به شرح زیر منتشر شد.

با عنایت به الطاف الهی و در آستانه سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در ارائه سبک زندگی اسلامی و ایرانی، بنیاد فرهنگی اصناف ایران با مشارکت و همکاری هنرمندان، فعالان و دست‌اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک، و با مساعدت ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس، پنجمین جشنواره بین¬المللی مد و لباس فجر را در اسفند 1394 برگزار می‌کند

 

 اهداف جشنواره
1)
ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های نوین جهت دست‌یابی به الگوهای نوین در مد و لباس اسلامی ایرانی
2)
فراهم آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت‌های نو، مرتبط با پوشاک و منسوجات هویت‌دار
3)
معرفی توانمندی‌های صنایع فرهنگی ایرانی حوزه مد و لباس به مخاطبان و آحاد جامعه
4)
ارج نهادن به زحمات پیشکسوتان، چهره‌های ماندگار و فعالان حوزه مد و لباس کشور
5)
ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش رسمی و بومی در حوزه مد و لباس کشور
6)
توسعه فضای تعامل و همکاری در بین دست‌اندرکاران و فعالان حوزه مد و لباس کشور
7)
ایجاد فضای مناسب برای بهره‌مندی مخاطبان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در صنعت پوشاک بومی
8)
ایجاد اشتغال پایدار در عرصه صنعت پوشاک و نساجی کشور
9)
زمینه‌سازی برای شناسایی، معرفی، تعامل و مشارکت موسسات، اصناف، انجمن‌ها، سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و مراکز علمی، آموزشی فعال در زمینه مد و لباس اعم از حقیقی و حقوقی
10)
مزیت‌سازی و رسانه‌ای کردن حرکت‌ها و فعالیت‌های تأثیرگذار در بخش ساماندهی مد و لباس
11)
شناسایی و معرفی تولیدات با قابلیت صادرات و تعیین بازارهای هدف و زمینه¬سازی برای صادرات آنها
12)
ورود کالای تولید ملی به سبد خانوار ایرانی – حمایت از تولید ملی در حوزه مد و لباس
13)
کمک به پیوستن حلقه‌های مرتبط حوزه مد و لباس با همکاری طراحان، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان صنوف وابسته مد و لباس.

کمیته‌های تخصصی جشنواره
1.
طراحی
2.
علمی، دانشگاهی
3.
فرهنگی، هنری
4.
اصناف، اتحادیه و انجمن‌ها
5.
صنعت و فناوری‌های نوین
6.
استان‌ها و اقوام
7.
بین¬الملل
8.
نمایشگاه

کمیته طراحی

بخش نمایش و مسابقه

به منظور ترغیب و تشویق طراحان عرصه مد و لباس برای ارائه الگوهای نوین و فراهم ساختن فضای رقابتی سالم در بین فعالان این عرصه و همچنین کمک به ارتقای سطح روش‌ها و حرفه‌ای‌تر شدن آنها، این کمیته، مسابقه طراحی با الهام از فرهنگ و هنرِ اصیل و هویت‌دار (اسلامی ایرانی) را با تأکید بر باغ ایرانی با اهداف زیر برگزار می‌کند:

ترغیب و تشویق طراحان برای ارائه ایده‌ها و طرح‌های خلاقانه
فراهم‌آوردن زمینه مناسب برای کشف، بروز و ظهور استعدادها و خلاقیت‌ها
شناسایی و معرفی توانمند‌ی‌های بخش طراحی
ایجاد فضای مناسب برای انتقال و تبادل دانش در صنعت مد و لباس.

بخش‌های مسابقه

طراحی پوشاک
طراحی پارچه
طراحی لباس مفهومی
طراحی کیف و کفش
طراحی جواهرات و زیورآلات



شرایط شرکت در مسابقه پوشاک

1. ارسال طرح های اولیه ـ اجرای دستی یا رایانه‌ای ـ به صورت رنگی در قطع A3 (از سه زاویه روبه‌رو، پشت و پهلو) به همراه ارائه لباس تکمیل‌شده و ملحقات آن به دبیرخانه جشنواره (ملحقات شامل پوشش سر، شلوار و...) و اخذ کد رهگیری از طریق سایت.
2.
استاندارد سایز لباس‌ها می‌بایست بر مبنای سایزهای 40-38 زنانه و 50-48 مردانه باشد.
3.
آثار ارائه‌شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
4.
نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام‌شده به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.
5.
در هر مرحله علاوه بر لباس، ارائه ملحقات هماهنگ نیز الزامی است.
6.
طرح‌های ارائه‌شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره قابل بررسی است.
7.
ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرح‌های ارائه‌شده در کلیه بخش‌ها (حداکثر100 کلمه) الزامی است.
8.
هر طراح می‌تواند حداکثر با 5 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
9.
استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.

v تصمیم‌گیری درخصوص موارد پیش‌بینی‌نشده بر عهده دبیرخانه جشنواره است.
v لازم است آثار طراحی‌شده نو و خلاقانه بوده و برای اولین بار ارائه شده باشد.


طراحی پوشاک

             الف) پوشاک بانوان (نوجوان، جوان و بزرگسال) شامل:
الف1) لباس اجتماع: مانتوی اجتماع، پوشش¬های جدید اجتماع (غیر از مانتو) و چادر و پوشش سر.
                          
این لباس مخصوص حضور در اجتماع است و پارچه آن می‌بایست در همین راستا باشد. اعمال هرگونه تزئینات بر  روی این لباس بلامانع است.
الف2) لباس مشاغل       
الف 3) مانتوی مجلسی
الف 4) لباس پوشیده مجلسی

             ب) پوشاک آقایان (نوجوان، جوان و بزرگسال) شامل:
ب1) لباس اجتماع (رسمی و غیر رسمی)
ب2) لباس مجلسی و مناسبتی

طراحی پارچه
1-
طراحی پارچه
در این بخش شرکت‌کنندگان در زمینه طراحی پارچه با تأکید بر باغ ایرانی طرح‌های خود را ارائه خواهند داد. مانند سایر بخش‌ها، طراحیهای ارائه‌شده در این قسمت نیز باید کاملاً نو، خلاقانه و برگرفته از ذهن طراح بوده و تاکنون در جایی ارائه نشده باشد.
2-
چاپ پارچه
در این بخش شرکت‌کنندگان در زمینه انواع تکنیک‌های چاپ دستی بر روی پارچه با متراژ حد‌اکثر یک متر با تأکید بر باغ ایرانی طرح‌های خود را ارائه می‌کنند. مانند سایر بخش‌ها، طراحی‌های ارائه‌شده می‌بایست کاملاً نو، خلاقانه و برگرفته از ذهن طراح بوده و تاکنون در جایی ارائه نشده باشد.
3-
بافت پارچه
در این بخش شرکت‌کنندگان در زمینه بافت پارچه‌های سنتی و اصیل ایرانی می‌توانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراژ ندارد.
4-
پارچه‌سازی
در این بخش شرکت‌کنندگان برای خلق پارچه از انواع پارچه، انواع تکنیک‌های ایجاد نقش، بافت، دوخت‌های سنتی، چاپ و... برای خلق پارچه با کاربرد در لباس و تزئینات داخلی می‌توانند آثار خود را ارائه کنند. این بخش محدودیتی در متراژ ندارد.

شرایط شرکت در بخش مسابقه پارچه

1. منبع الهام برای این بخش ایده‌های هویت‌دار با تأکید بر باغ ایرانی است.
2.
محدودیتی در تعداد رنگ‌های به کار رفته در طرح وجود ندارد.     
3.
گونه‌ طراحی در این بخش برای مصرف در پوشاک بانوان، آقایان و تزئینات داخلی تعیین شده است که باید نوع آن قید شود و هدف آن ارائه برای تولید انبوه باشد.
4. {
واحد طرح: 28×21} {واحد راپورت: A3}
5.
آثار ارائه‌شده در هر مرحله توسط هیئت داوران مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب امتیاز به مرحله بعد راه خواهد یافت.
6.
نتایج در هر مرحله ازطریق سایت جشنواره و در زمان اعلام‌شده به اطلاع شرکت‌کنندگان خواهد رسید.
7.
طرح‌های ارائه‌شده درصورت انطباق با اهداف جشنواره بررسی می‌شود.
8.  
ارائه مبانی نظری و شناسنامه طرح‌های ارائه‌شده در کلیه بخش‌ها (حداکثر100 کلمه) الزامی است.
9.
هر طراح می‌تواند حداکثر با 5 اثر، بدون تکرار در مسابقه شرکت کند.
10.
استفاده از محصولات تولید داخل در تهیه لباس امتیاز ویژه خواهد داشت.
11.
انتخاب اجرای دستی یا کامپیوتری به ‌عهده طراح است.

طراحی لباس مفهومی
در این بخش، موضوع آزاد است و شرکت‌کنندگان می‌توانند از هرگونه مواد و تکنیکی برای خلق اثر استفاده کنند. انتقال مفهوم و خلاقیت در این بخش بسیار حائز اهمیت است


بخش مسابقه زنده طراحی لباس (ویژه برگزیدگان بخش طراحی لباس نمایش)

طراحان نامزد دریافت جایزه در بخش لباس، به این مسابقه راه پیدا می‌کنند. برگزاری این بخش روز قبل از اختتامیه خواهد بود و مسابقه با حضور هیئت داوران برگزار خواهد شد. از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود با توجه به مواد و مصالح موجود که به تشخیص داوران از قبل تهیه شده است و با تعیین محوریت موضوعی ظرف 12 ساعت، یک لباس تهیه کنند.
هدف از این مسابقه متمایز ساختن طراحان خلاق و ایده‌پرداز و همچنین تشویق طراحان به کسب مهارت‌های لازم در طراحی لباس مانند طراحی، الگو ، برش، دوخت و... است.
برنده این مسابقه طراح برتر سال است و مبلغ  50 میلیون ریال جایزه نقدی و همچنین یک سفر داخلی به او تعلق می‌گیرد.

معیارهای کلی هیئت داوران به شرح زیر است:
1) 
میزان خلاقیت، نوآوری و ابتکار موجود در طرح و تناسب رنگ
2) 
میزان تطابق با شاخص‌های فرهنگ عمومی و کلیات شئونات اسلامی ایرانی لباس 
3) 
میزان تطابق با اسلوب¬های علمی و مدرن موجود در بخش‌های مختلف مسابقه
4) 
توان و قابلیت تولید انبوه و  ورود به بازارهای تجاری با ملاحظه قیمت‌های مناسب
5) 
زیبایی و دقت در انتخاب پارچه و دوخت مناسب
6) 
ارائه و تحویل ملحقات برای کلیه لباس‌ها، ضروری و دارای امتیاز است.
7) 
استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی، برش و دوخت لباس دارای امتیاز است.
8) 
بررسی آثار منوط به رسیدن به حد نصاب در هریک از بخش‌هاست.

کمیته علمی، دانشگاهی

ایجاد فضای علمی، پژوهشی برای توسعه فعالیت‌های مرتبط با مد و لباس و همچنین ارتقای سطح دانش علمی و مهارت‌های عملی از اهداف محوری بخش علمی، دانشگاهی است. این بخش به دو صورت رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود. علاوه بر آن دستاوردهای مراکز علمی، دانشگاهی، و فنی و حرفه‌ای در غرفه‌های اختصاصی به نمایش درمی‌آید.
علاقه‌مندان می‌توانند با توجه به موضوعات در این بخش‌ها شرکت کنند.

الف: بخش رقابتی
این بخش در پنج محور مقالات، پایان‌نامه‌های دانشجویی، کتب، طرح‌های پژوهشی و تصویرسازی مد ایرانی اسلامی برگزار می‌شود.

مقالات
از دانشگاهیان و حوزویان و پژوهشگران محترم در تمامی مقاطع تحصیلی دعوت می‌شود تا اول اردیبهشت سال 1395، مقالات خویش را با رعایت شرایط زیر به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. به مقالات برتر از رتبه اول تا سوم، جوایزی نفیس اهدا خواهد شد. همچنین مقالاتی که توسط هیئت داوران، واجد شرایط و حد نصاب علمی باشد، در کتاب «مجموعه مقالات برگزیده پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر» به چاپ خواهد رسید. شایان ذکر است مراسم اهدای جوایز و ارائه مقالات برگزیده در ضمن همایش علمی این دوره از جشنواره در خردادماه سال 1395 برگزار خواهد شد.

ویژگی مقالات
1)
موضوع مقالات در راستای اهداف و حیطه فعالیت جشنواره باشد.
2)
مقالات میان‌رشته‌ای و یا مقالاتی که با محوریت مد و لباس ایرانی اسلامی باشند، از امتیاز ویژه بهره‌مند هستند.
3) 
مقاله‌های ارسالی نباید پیش از این در مراجع رسمی، نشریات، کتاب‌ها و یا به سایر جشنواره‌ها ارائه شده و یا منتشر شده باشد.
4)
مقالات ارسالی حائز جنبه¬های نوآوری و ابتکار درمورد محتوا و مبانی نظری پژوهش در پوشاک و تحقق مد ایرانی اسلامی باشد.
5)
مقاله ارائه‌شده باید دارای چکیده، واژگان کلیدی، مقدمه، تجزیه وتحلیل، نتیجه‌گیری و فهرست منابع باشد.
6)
حجم مقاله ارسالی کمتر از 10 صفحه و بیشتر از 30 صفحه (به انضمام تصاویر) نباشد و حداکثر 7000 کلمه باشد.
7)
مقالات دارای چکیده انگلیسی تا حداکثر 300 کلمه باشد.
8)
مقالات در قالب نرم‌افزار word  و در قطع A4 تنظیم و در شکل لوح فشرده ارائه شود و یا با مراجعه به سایت جشنواره ارسال شود.

پایان‌نامه‌ها

در این بخش، رساله‌های مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری که مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهند گرفت؛ در هر مقطع به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. شایان ذکر است که پایان‌نامه‌های ارسالی نباید در هیچ‌یک از دوره‌های پیشین جشنواره شرکت کرده باشند و یا حائز رتبه از دیگر جشنواره‌های مربوطه باشند. همچنین نباید تاریخ نگارش پایان‌نامه‌های ارسالی قدیمی‌تر از سال 1390 باشد.
زمان ارسال آثار حدکثر تا 31 اردیبهشت 1395 خواهد بود.

کتب
در این بخش کتاب‌هایی که موضوعات آن مرتبط با حیطه فعالیت جشنواره باشند، پذیرفته و به رقابت گذاشته می¬شوند. در پایان جشنواره به سه عنوان کتاب برتر که توسط هیئت داوران انتخاب شوند، جوایزی اهدا خواهد شد و نویسندگان آن کتب مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. کتب ارسالی نباید در دوره‌های پیشین جشنواره شرکت کرده باشند و یا تاریخ تألیف و تدوین آنها قدیمی‌تر از سال 1390 باشد.
زمان ارسال آثار حدکثر تا 31 اردیبهشت 1395 خواهد بود.


طرح‌های پژوهشی
با هدف ارتقای سطح علمی جشنواره و همچنین زمینه‌سازی و حمایت از تحقیقات پژوهشی که یکی از ارکان مهم در راستای تحقق اهداف جشنواره است، این بخش جدید شکل یافته است. لذا از محققان و پژوهشگران دانشگاهی و حوزوی دعوت می‌شود تا طرحنامه‌های پژوهشی خود را که با موضوعیت خاص مد و لباس ایرانی اسلامی فراهم آورده‌اند برای ارزیابی و داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مقتضی است طرحنامه پژوهشی از طریق سایت جشنواره دریافت و تکمیل شود.
بر اساس موازین نظام بودجه و اعتبارات جشنواره، برای یک تا سه عنوان از طرحنامه‌های برگزیده، تخصیص اعتبار خواهد شد.

تصویرسازی مد ایرانی اسلامی

از دانشجویان و یا دانش‌آموختگان فضای علمی و دانشگاهی دعوت می‌شود تا آثار خود را با محور تصویرسازی مد ایرانی اسلامی به دبیرخانه جشنواره برای داوری و رتبه‌بندی ارسال دارند. در این بخش به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.

شرایط آثار ارسالی
1)
مد ایرانی اسلامی شامل حوزه‌های مختلفی از جمله انواع پارچه، انواع لباس، انواع سربند و ملحقاتی چون زیورآلات، کمربند، کیف و کفش است.
2)
اجرای طرح بر روی قطع  A3 باشد.
3)
تکنیک خلق آثار و موضوع آن آزاد است.
4)
هر شرکت‌کننده می‌تواند حد اکثر سه اثر را برای شرکت در مسابقه ارسال دارد.
5)
زمان ارسال آثار حدکثر تا 31 اردیبهشت 1395 خواهد بود.

ب: بخش غیررقابتی

نشست¬های تخصصی
کمیته علمی، دانشگاهی در نظر دارد تا در راستای اهداف جشنواره به روال دوره‌های پیشین، با دعوت از استادان و صاحب‌نظران، نشست‌های علمی و تخصصی پیرامون موضوعات محوری جشنواره برگزار کند. شکل‌گیری این نشست‌ها در مدت‌زمان برگزاری جشنواره بوده، مشخصات دقیق آن از طریق سایت جشنواره قابل پیگیری خواهد بود.

کارگاه‌های آموزشی
با هدف ایجاد فضای مناسب برای ارتقای توانمندی‌های علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان جشنواره، کارگاه‌های آموزشی در موضوعات تخصصی مربوط با اهداف جشنواره برگزار می‌شود. لذا از دانشگاه ها، دانشکده‌های علمی کاربردی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزشی و پژوهشی که علاقه‌مند به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمان جشنواره هستند، دعوت می‌شود تا از طریق سایت جشنواره، مشخصات کارگاه‌های آموزشی پیشنهادی خویش را مطرح سازند.
شایان ذکر است برای افراد شرکت‌کننده گواهی حضور در کلیه نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی صادر می¬شود.

غرفه‌های نمایشگاهی دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای
با هدف توسعه و ارتقای سطح علمی فعالیت¬های مرتبط با اهداف جشنواره و همچنین معرفی دستاوردهای دانشگاه‌ها، کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که دارای گروه‌های آموزشی در حوزه طراحی پارچه، لباس و موضوعات مرتبط هستند می¬توانند با اخذ فرم‌های ثبت نام و ارائه درخواست مکتوب، در قالب غرفه‌های دانشگاهی، به صورت مستقل به ارائه دستاوردها و فعالیت‌های علمی و عملی خویش بپردازند. غرفه برتر در دو بخش آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و مراکز علمی، دانشگاهی توسط هیئت داوران انتخاب خواهد شد و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

همایش علمی پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر با عنوان مد و لباس ایرانی اسلامی
با هدف زمینه‌سازی مناسب برای تبادل آرا و نظرات صاحب‌نظران و طرح چالش‌های پیش روی فرآیند تحقق مد و لباس ایرانی اسلامی و همچنین ایجاد فرصت بیشتر برای شکل‌گیری مقالات همایش با غنای علمی هرچه بیشتر، کمیته علمی پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، در خرداد سال 1395 اقدام به برگزاری همایش علمی با عنوان «مد و لباس ایرانی اسلامی» خواهد کرد. از این رو زمان‌بندی دریافت مقالات و طرحنامه‌های پژوهشی تا 31 اردیبهشت سال 1395 خواهد بود. بدیهی است که جزئیات دقیق این همایش متعاقباً از طریق سایت جشنواره و فراخوان‌های آتی قابل پیگیری خواهد بود.

کمیته فرهنگی،  هنری

با هدف فرهنگ‌سازی برای استفاده از الگوهای هویت‌گرا و پرهیز از الگوهای بیگانه و همچنین ارتقای باور طراحان و تولیدکنندگان نسبت به قابلیت‌های رشته‌های فرهنگی و هنری در تعالی و رشد این عرصه و نیز افزایش مشارکت آگاهانه اهالی فرهنگ و هنر در موضوع مد و لباس، کمیته فرهنگی، هنری جشنواره برنامه‌هایی را در دو بخش: الف- رقابتی و  ب- غیررقابتی در رشته‌های زیر برگزار می‌کند.
1-
نشریات موضوعی دارای مجوز معتبر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
2-
موسسات منتشرکننده کتاب، ژورنال و کاتالوگ با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3-
موسسات فعال در حوزه نرم‌افزار، سایت و محصولات چندرسانه‌ای
4-
نقاشی، عکس و پوستر
5-
نقاشی کودک و نوجوان
6-
آثار مطبوعاتی در رشته‌های خبر، مصاحبه، گزارش، مقاله، سرمقاله، نقد و سایرآثار مطبوعاتی. هر روزنامه‌نگار می‌تواند حداکثر 5 اثر چاپ‌شده و یا درج‌شده در پایگاه‌های خبری دارای مجوز را به دبیرخانه ارسال کند. ارسال آثار توسط مدیران مسئول بلامانع است.
7-
تبلیغات و بازاریابی ( مارکتینگ): اقلام تبلیغاتی همچون بروشور، کاتالوگ، تراکت، طراحی بیلبورد، تبلیغات محیطی، آگهی مطبوعاتی و تلویزیونی، طراحی شعار ( اسلوگان ) و... . ارسال آثار از سوی طراحان، کانون‌های تبلیغاتی و صاحبان برند بلامانع است.
8-
برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی: برنامه‌های مستقل، ترکیبی، تحلیلی، خبری، آموزشی و... پخش‌شده از شبکه‌های سراسری یا استانی صداوسیما
9-
فیلم کوتاه
10- 
شعر
11- 
طنز
12- 
نمایشنامه
13- 
شبکه‌های اجتماعی فعال در حوزه مد و لباس
*
داوری در هر بخش مشروط به حد نصاب رسیدن تعداد آثار دریافتی است.

موسسات هنری مد و لباس
در راستای سیاست هویت‌سازی و حمایت از فعالان مد و لباس کشور و ایجاد تعامل و ارتباط حرفه‌ای بین اجزای صنعت مد و لباس و به دنبال راه‌اندازی این موسسات، مقرر شد موسسات به صورت مستقل در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر حضور یابند.
معیارهای حضور در بخش موسسات هنری
1-
داشتن مجوز فعالیت در حوزه مد و لباس از کارگروه ساماندهی مد و لباس
2-
فعال بودن در چارچوب اهداف تعیین‌شده
3-
ارائه طرح‌های مناسب براساس ماموریت‌های اعلام‌شده
4-
دارا بودن برنامه برای حضور در جشنواره
5-
برنامه‌ریزی برای رونمایی از آثار احتمالی
6-
تکمیل فرم ثبت نام

بخش آزاد
این بخش اختصاص دارد به طراحان و دارندگان خانه‌های مد (مزون) و کسانی که مایل به شرکت در بخش مسابقه نیستند اما تمایل دارند آثارشان به منظور بازاریابی یا نمایش برای عموم عرضه شود. شرکت‌کنندگان در این بخش نیز مانند سایرین سه مرحله طرح، عکس و اصل اثر را طی خواهند کرد و هیئت داوران در مورد آثار آنان تصمیم خواهند گرفت.
بخش آزاد خود به قسمت‌های: 1- فاخر،  2- روزمره و 3- مناسبتی تقسیم می‌شود و قرارگرفتن اثر در هر بخش ابتدا به اظهار صاحب اثر و سپس به تشخیص داوران بستگی دارد.
نمایش بخش آزاد مجزا از بخش مسابقه در نظر گرفته می‌شود.

کمیته صنعت و فناوری‌های نوین

به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی صنعت پارچه و دوخت و دوز و هماهنگ ساختن این حوزه با اهداف قانون ساماندهی مد و لباس، بخش صنعت به کارخانجات و صنایع وابسته موضوع تولید پارچه و لباس و دوخت و دوز اختصاص دارد. علاقه‌مندان به حضور در این بخش می‌توانند فرم‌های ثبت نام را تکمیل کنند و سپس به همراه معرفی‌نامه مکتوب به دبیرخانه جشنواره ارائه دهند و پس از تأیید دبیرخانه جشنواره می‌توانند به صورت مستقل غرفه دریافت کنند.

بخش نمایشگاهی

1) نمایش الیاف و نخ تولیدات داخلی
2)
نمایش پارچه و انواع بافت‌های صنعت نساجی
3)
چاپ پارچه در تکنیک‌های مختلف
4)
طراحی لباس و ماشین‌آلات مرتبط
5)
ملزومات فروشگاهی و رگال و مانکن
6)
دوخت و دوز لباس و ملحقات مرتبط
7)
انواع پوشاک تولیدشده در طرح‌ها و مدل‌های مختلف.

بخش محتوایی

1) مشاوره در زمینه تکنیک‌های نوین نساجی
2)
هماهنگی بین صنعت و دانشگاه
3)
ایجاد کارآفرینی در صنعت
4)
استعدادیابی دانشجویان صنعت نساجی و ارتباط با صنعت نساجی.

کمیته اصناف، اتحادیه و انجمن‌ها

این بخش با حضور 22 اتحادیه عضو کمیسیون تولید و توزیع اتاق اصناف ایران برگزار می‌شود. اتحادیه‌های صنفیِ تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، فروشندگان اشیای قدیمی و صنایع دستی، تولیدکنندگان، بافندگان حرف وابسته فرش دستباف، بنکداران پارچه، پارچه‌فروشان، پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان، تزئینات داخلی ساختمان، فروشندگان چرم طبیعی و مصنوعی، خیاط‌های زنانه و مردانه، فروشندگان و سازندگان ساعت، سراجان، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، فروشندگان و تعمیرکاران ماشین‌های دوخت و بافت، سازندگان و فروشندگان عینک، تولیدکنندگان و فروشندگان کالای کشباف و جوراب، کفاشان دستدوز، فروشندگان لوازم ورزشی، آرایشگران زنانه، آرایشگران مردانه و عکاسان و فیلمبرداران اعضای اصلی این کمیته هستند. محصولات تولیدی این اتحادیه‌ها که با اهداف جشنواره هم‌خوانی داشته باشند و مورد پذیرش کمیته اصناف قرار گیرند در غرفه-های تخصصی جداگانه در معرض بازدید شرکت¬کنندگان و مخاطبان عمومی نمایشگاه قرار خواهند گرفت. محصولات عرضه‌شده در نمایشگاه در چارچوب ضوابط و آیین¬نامه¬های جشنواره  مد و لباس فجر می¬توانند در آخرین روز جشنواره به فروش برسند.

شرایط شرکت در این بخش
1)
ثبت نام با ارائه درخواست و معرفی‌نامه رسمی اتحادیه متقاضی امکان‌پذیر است.
2)
واحدهای صنفی دارای مجوز کسب که به طور اختصاصی اقدام به طراحی لباس با عناوینی مانند لباس فرم اداری، کارگری، و... کرده‌اند می‌توانند در این بخش از جشنواره شرکت کنند.
3)
انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی حوزه مد و لباس با ارائه درخواست، امکان حضور خواهند داشت.
4)
به اتحادیه‌ها به منظور ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود در حوزه مد و لباس غرفه رایگان واگذار می‌شود.

v صنوف مذکور با ارائه معرفی‌نامه از اتحادیه یا انجمن مربوطه، در کمیته اصناف امکان حضور خواهند داشت.

کمیته استان‌ها و اقوام

در این بخش هریک از استان‌ها می‌توانند انواع لباس سنتی، بومی و دستاوردها و طراحی‌های هنری مد و لباس خود را ارائه دهند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگروه ساماندهی مد و لباس مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا از طریق اتاق‌های اصناف استان محل سکونت خود اقدام به ثبت‌نام کنند.
دبیرخانه‌های مد و لباس استانی هریک از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و اتاق‌های اصناف در صورت آمادگی و به حد نصاب رسیدن تعداد طرح‌ها می‌توانند غرفه‌ای مستقل برای ارائه و نمایش آثار بومی، سنتی و برگزیده استان درخواست کنند. دبیرخانه‌های کارگروه ساماندهی مد ولباس در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا مراکز صنفی مستقر در استان‌ها می‌توانند با در نظرگرفتن شاخص‌های زیر نسبت به انتشار فراخوان و جمع‌آوری آثار اقدام کنند.
1)
طراحی، تولید و عرضه لباس‌های محلی
2)
طراحی، تولید و عرضه ملحقات لباس‌های محلی
3)
نمایش چرخه تولید لباس‌های سنتی به صورت عملی و عینی
4)
معرفی افراد و نخبگان حوزه مد و لباس استان متبوع و تکمیل بانک اطلاعات طراحان استان
5)
نمایش کتب مرتبط، پایان‌نامه‌های دانشگاهی و کتاب‌شناسی تخصصی با موضوع مد و لباس
6)
نمایش مجموعه مقالات و گزارش‌های تخصصی مد و لباس.

آثار استانی با اخذ تأییدیه کمیسیون‌های داوری در بخش عرضه، به صورت مستقل امکان حضور در بخش نمایشگاهی را خواهند داشت. در این بخش بر اساس شاخص‌های اعلامی و عملکرد آنها، سه استان برگزیده خواهد شد.

v ادارات کل ارشاد اسلامی استان‌ها و اتاق‌های اصناف شرکت‌کننده در جشنواره، لازم است نسبت به برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با موضوع مد و لباس محلی، بومی استان خود، اقدام کنند.

کمیته  بین‌الملل

داد و ستد پارچه و سایر نیازهای لباس بین کشورها در طول تاریخ، معمول و موجب شناساندن قابلیت‌های فرهنگی، ذوق هنری و میزان تسلط طراحان و بافندگان بر فناوری روز، در زمان خودشان و همچنین موجب رونق بازار اقتصاد بوده است. ایجاد جاده ابریشم بین آسیا و اروپا که از ایران هم عبور می‌کرد نیز شاهدی بر همین مطلب است. بخش بین¬الملل با رویکرد پژوهش‌محور به‌منظور بهره¬گیری از ظرفیت¬های بین¬الملل و تأثیرگذاری الگوهای اسلامی و ایرانی در دنیا به‌ویژه کشورهای مسلمان، در این جشنواره فعالیت می‌کند.
طراحان کشورهایی که لباس‌های آنها از نظر دینی و فرهنگی با لباس‌های ایرانی مشابهت دارند و به لحاظ شئونات قابل نمایش هستند در جشنواره امکان حضور دارند. بیان نگاه طراحان در جهان به آفرینش نقوش منسوجات و فرم‌های پوشش، بررسی چگونگی اندیشه‌ در طراحی و اجرای یک اثر پوششی، ایجاد فضایی برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های طراحان با حضور کارشناسان، قیاس توانایی طراحان داخلی با طراحان بین‌المللی و آسیب‌شناسی طرح‌های موجود فعلی در جامعه، مهم‌ترین اهدافی است که  این کمیته دنبال می‌کند.
کلیه برندهای شاخص و طراحانی که آثارشان قابلیت ارائه و نمایش درکشور جمهوری اسلامی ایران را دارند دعوت می‌شوند تا در فضای جشنواره، امکان تبادل ایده و ایجاد شناخت از نیازها و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان ایرانی را فراهم کنند. بی‌شک تعاملات این‌چنینی در سطح بین‌الملل موجب آشنایی بازدیدکنندگان با گوشه‌ای از تفکرات طراحان ایرانی و خارجی، شناخت طراحان بین‌المللی از نیازهای پوششی جامعه ایرانی و امکان‌سنجی ایجاد شعبه برندها‌ی غیرایرانی در کشورخواهد بود

اهداف مورد نظر در این بخش
1)
معرفی آخرین دستاوردها و آثار طراحان و تولیدکنندگان لباس ملل دیگر به طراحان و تولیدکنندگان لباس کشورمان
2)
آشنا ساختن فعالان حوزه مد و لباس کشور با روندهای جاری در دنیای مد و لباس
3)
انتقال دانش و تجربه در حوزه‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، تولید پوشاک و استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه مد و لباس به داخل کشور
4)
ایجاد امکان مقایسه هنری و فنی میان طرح‌ها و تولیدات داخلی با طرح‌ها و تولیدات صورت‌گرفته در دیگر کشورها
5)
آماده‌سازی طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور برای حضور در عرصه‌های تخصصی و بازارهای بین‌المللی حوزه مد و لباس
6)
ایجاد امکان ارتباط مستقیم میان فعالان حوزه مد و لباس کشور با فعالان این حوزه در دیگر جوامع و ملل.

کمیته نمایشگاه

این بخش امکان عرضه محصولات را در بخش‌های مجزا به شرح زیر فراهم کرده است.

طراحان عرضه‌کننده محصول
کلیه طراحان می‌توانند در این بخش شرکت و آثار خود را متناسب با شئون جامعه عرضه کنند.

تولیدکنندگان
کلیه واحد‌های تولیدی می‌توانند محصولات مجاز خود را به تفکیک بخش پوشاک بانوان، آقایان و کودکان به مخاطبان عرضه کنند.

عرضه‌کنندگان
در این بخش تولیدکنندگان، نمایندگی‌های اصلی و واردکنندگان مجاز پارچه می‌توانند با ارائه مدارک لازم شرکت کنند.
v فرم‌های ثبت نام و چگونگی حضور علاقه‌مندان در نمایشگاه از طریق سایت جشنواره قابل دسترسی است.

جوایز
بخش مسابقه طراحی

مبلغ 50 میلیون ریال به هر یک از نفرات اول  رسته‌های بخش مسابقه و اهدای تندیس طاووس زرین جشنواره
مبلغ 35 میلیون ریال به هر یک از نفرات دوم  رسته‌های بخش مسابقه
مبلغ 20 میلیون ریال به هر یک از نفرات سوم  رسته‌های بخش مسابقه.

بخش علمی، دانشگاهی
الف) مقالات
مبلغ 40 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی مقالات
مبلغ 25 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی مقالات
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی مقالات

ب) پایان‌نامه‌ها
دوره کارشناسی ارشد مبلغ 20 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع 
دوره کارشناسی مبلغ 15 میلیون ریال به هریک از سه برگزیده در این مقطع

ج) کتب
مبلغ 70 میلیون ریال به نفر اول بخش رقابتی کتب
مبلغ 50 میلیون ریال به نفر دوم بخش رقابتی کتب
مبلغ 35 میلیون ریال به نفر سوم بخش رقابتی کتب

د) اجرای طراحی لباس بر روی کاغذ
مبلغ 10 میلیون ریال به هریک از برگزیدگان در این بخش

ه) تصویرگری
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

بخش فرهنگی، هنری

آثار مطبوعاتی
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

تبلیغات و بازاریابی
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

فیلم کوتاه
مبلغ 50 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 35 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 20 میلیون ریال به نفر سوم

شعر
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

طنز
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

نمایشنامه
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

شبکه‌های اجتماعی
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

نقاشی کودک
مبلغ 30 میلیون ریال به نفر اول
مبلغ 15 میلیون ریال به نفر دوم
مبلغ 10 میلیون ریال به نفر سوم

v به برگزیدگان در بخش غیررقابتی لوح تقدیر اعطا می‌شود.

بخش استان‌ها و اقوام
مبلغ 50 میلیون ریال به استان اول
مبلغ 30 میلیون ریال به استان دوم
مبلغ 20 میلیون ریال به استان سوم

شرایط و مقررات کلی
1-
شرکت در جشنواره مد و لباس فجر بر اساس بخش‌های مختلف، برای تمامی طراحان، تولیدکنندگان، عرضه¬کنندگان و فرهیختگان حوزه مد و لباس کشور آزاد است.
2-
کلیه متقاضیان می‌بایست با مراجعه به سایت و یا مراجعه حضوری به دبیرخانه جشنواره و با طی مراحل اقدام به ثبت نام کنند.
3-
طرح‌ها و مدل‌های پوشش در بخش مسابقه می‌بایست ابداعی، ابتکاری، جدید و قابلیت تولید عمده داشته باشند.
4-
طرح‌های ارائه‌شده در تمام بخش‌ها می‌بایست مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشند.
5-
هر طراح می‌تواند حداکثر با ارائه 5 اثر بدون تکرار رنگ و سایز در هر بخش از جشنواره شرکت کند.
6-
از هر هنرمند حداکثر 3 طرح به هریک از بخش‌های مسابقه راه پیدا خواهد کرد.
7-
کلیه طرح‌های برگزیده جشنواره مطابق با ماده 4 قانون ساماندهی مد و لباس مشمول حمایت قانونی حقوق مولفان و مصنفان خواهند بود و بنابر درخواست متقاضی، پروانه مالکیت معنوی اعطا خواهد شد.
8-
به کلیه شرکت‌کنندگان که آثارشان به جشنواره راه یابد گواهی شرکت درجشنواره تعلق خواهد گرفت.
9-
متقاضیان حضور در جشنواره می‌بایست نسبت به تکمیل فرم‌های ثبت‌نام در بخش مورد نظر اقدام کنند.
10-
واجدین شرایط دریافت غرفه مستقل و یا عمومی و شرکت‌کنندگان می‌بایست سایر شرایط حضور در نمایشگاه را که پس از اعلام پذیرش و ثبت نام منعکس خواهد شد رعایت کنند.
11-
لازم است شرکت‌کنندگان محترم ارسال آثار و طرح‌های خود را به روزهای پایان زمان‌بندی موکول نکنند و در زمان‌بندی تعیین‌شده ثبت‌نام کنند.
12-
در صورت به حد نصاب نرسیدن هریک از بخش‌ها، دبیرخانه جشنواره مجاز به حذف آن بخش خواهد بود.
13-
کارگروه ساماندهی مد و لباس مجاز است از اثر تحویلی تصویربرداری و به صلاحدید خود از آن در بخش نمایش یا ژورنال استفاده کند.
14-
کلیه شرکت‌کنندگان می‌بایست نسبت به تحویل آثار خود به دبیرخانه و دریافت آن در زمان‌بندی که توسط دبیرخانه جشنواره اعلام می‌شود اقدام کنند؛ در غیر این صورت دبیرخانه جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال آثار تحویلی نخواهد داشت.
v ترکیب داوران در کمیته¬های مختلف متعاقبا اعلام خواهد شد.

تقویم اجرایی و نشانی دبیرخانه

ثبت ‌نام در بخش مسابقه

ثبت نام زمان مهلت
آغاز 01/11/94          30 روز
پایان 01/12/94 

*نتایج این بخش از طریق سایت جشنواره به نشانی www.icfg.ir  اطلاع‌رسانی می‌شود.

v در صورت تکمیل ظرفیت، ثبت نام زودتر از موعد مقرر پایان خواهد پذیرفت.
زمان برگزاری جشنواره:  18/12/94  تا  22/12/94 به ‌مدت 5 روز
محل برگزاری جشنواره: بزرگراه چمران، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، سالن‌های31 (2-1) ، 35 و 38  
ساعت بازدید: 10 صبح تا 8 شب
نشانی دبیرخانه: خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان وزیری‌پور، نبش نازآفرین، شماره 32، طبقه چهارم
شماره تماس:11-26705710 021
نمابر: 26705804  021
نشانی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره:   www.icfg.ir

Top of Form