گیمیفیکیشن - قسمت اول

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟ 

تا به حال برایتان پیش آمده که ساعت ها سرگرم بازی کامپیوتری شده باشید و اصلا متوجه گذر زمان نشده باشید؟

 چرا این اتفاق می افتد؟ چرا از بازی حتی ساعت های طولانی خسته نمی شویم ولی مثلا درس خواندن کسل کننده است یا کار کردن برای بسیاری از افراد تجربه خوش آیندی نیست؟

 محققان معتقدند در هنگام بازی به دلیل افزایش ترشح هورمون دوپامین ، احساس لذت و رضایت از به دست آوردن پاداش به میزان زیادی افزایش می یابد و این احساسات به شما انگیزه تکرار یک عمل یا رفتار را می دهد، از سوی دیگر پایین بودن میزان دوپامین باعث کاهش انگیزه و شور و اشتیاق فرد می شود.

 

کلمه گیمیفیکیشن به فارسی به صورت های مختلفی ترجمه شده است. بازیوار سازی، بازیگونگی، بازی کاری، بازی پردازی، بازی سازی کلمات مختلفی است که برای معنای این واژه مورد استفاده قرار می گیرد. به طور خلاصه یعنی استفاده از المان های بازی برای پیشبرد اهدافمان در فضایی که به طور پیش فرض ربطی به بازی ندارد. گیمیفیکیشن با اضافه کردن بازی و سرگرمی به کارها باعث می شود، کارهایی را که برای ما سخت است و یا علاقه چندانی به انجامش نداریم را با میل و رغبت انجام دهیم.

 

از دوران کودکی شاید به یاد داشته باشید که در داخل بسته پفک تصویر فوتبالیست ها را قرا می دادند و با ارسال تعداد خاصی از این تصاویر می توانستید جایزه بگیرید.گیمیفیکیشن به جای متمرکز کردن  مشتری روی خرید، او را با بازی سرگرم می کند و درگیری ذهنی با برند ایجاد کرده و باعث افزایش وفاداری مشتریان می شود. گیمیفیکیشن از تمام مشخصاتی که یک بازی دارد استفاده می کند تا مشتری را وادارکند که یک عمل را بارها و بارها تکرار کند.

 

ساده‌ترین تعریف گیمیفیکیشن به این صورت است که گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند.

 

در آینده ادامه مطالب در خصوص این موضوع را قرار خواهیم داد...