گارانتی و وارانتی

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

کلمات گارانتی و وارانتی در کشور ما تعریف های متفاوتی دارد در این مقاله تلاش کردم با گردآوری مطالبی پیرامون این موضوع ابتدا معنی این دو کلمه و دوم تفاوت های آنها با یکدیگر را شرح دهم تا بستری جهت آگاهی مخاطبان عزیز فراهم گردد. رویکرد و هدف اصلی این مقاله، بالا بردن سطح  آگاهی مخاطبان جهت انتخاب درست است .

 

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

کلمات گارانتی و وارانتی در کشور ما تعریف های متفاوتی دارد در این مقاله تلاش کردم با گردآوری مطالبی پیرامون این موضوع ابتدا معنی این دو کلمه و دوم تفاوت های آنها با یکدیگر را شرح دهم تا بستری جهت آگاهی مخاطبان عزیز فراهم گردد. رویکرد و هدف اصلی این مقاله، بالا بردن سطح  آگاهی مخاطبان جهت انتخاب درست است .

همیشه موضوعاتی در جامعه شکل می گیرد که با اصل آن موضوع تفاوت های زیادی دارد ، موضوع گارانتی و وارانتی هم یکی از موضوعاتی است که بسیاری از شما مخاطبان و خواننده گان را درگیر خود کرده یا خواهد کرد ، معمولا در بازار ایران به هر سرویسی که ارائه دهنده خدمات متعهد می گردد گارانتی می گویند در حالی که در اکثر کشورهای دیگر از اصطلاح وارانتی استفاده می گردد.

اما آنچه مهم است این است که مفهوم دقیق سرویس گارانتی و وارانتی همان شرایطی خواهد بود که در کارتهای گارانتی مرقوم و مکتوب شده است. در این مقاله سعی شده است شما با تعاریف موجود  و اصلی کلمه های “گارانتی” و “وارانتی ” آشنا شوید.

 

گارانتی : اصطلاح گارانتی (Guarantee) عبارت است از قولی لازم که شخصی به شخص دیگر می دهد بگونه ای که اگر شرایط خاصی رخ داد این قول عملی شود. بعنوان مثال وقتی شخصی می خواهد وام بگیرد او نیاز به یک نفر ضامن یا Guarantor دارد تا وی گارانتی – ضمانت – کند که اگر وام گیرنده اصل پول را نپرداخت وی پول را باز پس دهد. دقت کنید که باز پرداخت پول از طریق ضامن یا Guarantor تنها زمانی صورت میگرید که وام گیرنده پول را باز پس ندهد.

اما امروزه این لغت بیشتر در خرید و فروش و معاملات بکار می رود و معمولا” تولید کنندگان محصولات به مصرف کننده های خود ضمانت یا گارانتی می دهند که محصولشان در مدت زمان مشخصی کاملا” درست کار میکند و اگر اینطور نبود اصل پول برگشت داده می شود و یا محصول تعویض می شود.

کمی دقیق بخواهیم به موضوع بنگریم، گارانتی در واقع نوعی پشت گرمی برای مصرف کننده می باشد که تولید کننده در مدت زمان خاص برای محصول خود به مصرف کننده می دهد و یا پشت گرمی است که به مصرف کننده می دهد تا وی اطمینان حاصل کند تا محصولی که خریده، همان است که مشخصاتش در تبلیغات آمده است و اگر مصرف کننده راضی نبود حاضر است آنرا پس بگیرد یا تعویض کند.

جالب است بدانید که فلسفه و ایده گارانتی نه تنها در دنیای واقعی بلکه در بسیاری از مصنوعات بشری نیز کاربرد دارد. بعنوان مثال یک سیستم عامل کامپیوتر ممکن است به برنامه های اجرایی گارانتی بکند که هر لحظه که برنامه نیاز به حافظه بیشتر داشت، حافظه لازم در اختیار برنامه قرار بگیرد.

وارانتی : این لغت کمی استفاده پیچیده تری دارد. Warranty شباهت زیادی به گارانتی دارد اما معمولا” در بازه های زمانی بیشتر از آن استفاده می شود و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. وارانتی قولی است که معمولا” بین فروشنده و خریدار – یا تولید کننده و مصرف کننده – گذاشته می شود و فروشنده – از طرف تولید کننده – تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص – که معمولا” از دوره گارانتی بیشتر است – با همان مشخصات اولیه کار میکند.

تولید کننده معمولا” در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را بعهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد.

به تفاوت گارانتی و وارانتی دقت کنید

به تفاوت گارانتی و وارانتی دقت کنید که شما در مدت گارانتی می توانید به اصل پول خود برسید اما در مدت وارانتی نه. دقت کنید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولید کننده یا حتی در پاره ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری می باشد که ارائه می شود و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.

وارانتی قولی است که معمولا بین فروشنده و خریدار – یا تولیدکننده و مصرف کننده – گذاشته می شود و فروشنده – از طرف تولیدکننده – تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص – که معمولا از دوره گارانتی بیشتر است – با همان مشخصات اولیه کار می کند. تولیدکننده معمولا در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را به عهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد. از این رو در مدت گارانتی می توان به اصل پول خود رسید اما در مدت وارانتی این امر میسر نیست. خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولیدکننده یا حتی درپاره ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری به یک کالا اختصاص پیدا می کند و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.

محمد افصحی