آشنایی با اشتباهات کمد تکانی

چگونه کمد تکانی کنیم؟ - مجله مدیسه

 

 آشنایی با اشتباهات کمد تکانی

ماه پرکار آخرسال فرا رسیده است. اگر دوست دارید از به هم ریختگی های کمدتان خلاص شوید، می توانید با کنار گذاشتن اشتباهاتی که در ادامه این مطلب ذکر کرده ایم، تاحدی از این مشکل رها شوید و بتوانید به اوضاع سروسامان دهید.

یکی از قسمت های همیشه در معرض به هم ریختگی، کمدها و کشوهای لباس ها هستند. شاید راه های زیادی برای مرتب شدن آنها درنظر گرفته باشید اما با وجود بچه ها یا به خاطر زمان هایی که عجله دارید با کمترین واکنشی کمدها دوباره نامرتب می شوند. حتما راه حل هایی برای این بحران داخلی هست! کافی است کمی دلمان را به دریا بزنیم و دوباره به فضای در اختیارمان و لباس ها نگاه کنیم. چه کمد بزرگ و جاداری با کشوهای زیاد داشته باشید و چه فقط یک کمد دو در داشته باشید فقط با 2 کشو، باز هم این نکته ها به کمک شما می آیند. شاید حتی ایده های جدیدتری به ذهن تان برسد برای حل این معضل.

کمد یک فضای خصوصی است
قبل از هر حرکتی به عنوان اولین قانون یادتان باشد کمد شما به عنوان یک فضای خصوصی باید توسط شخص خودتان و در یک روز مجزا خانه تکانی شود. دوم قانون این است که قبل از هر کاری سعی کنید متناسب با فضایی که در اختیار دارید وسیله تهیه کنید نه بیشتر از آن. همین حرف، اول جلوی خرید لباس هایی که شاید مجموعا یک بار پوشیده می شوند را می گیرد و این یعنی فضای بیشتر برای لباس های قابل استفاده و نظم پذیری بهتر فضای موجود.


یکی یکی از لباس ها دل بکنید
استفاده از در کمد ها را فراموش نکنید. می توانید به درها سازه های پارچه ای جیب داری آویزان کنید که خیلی چیز ها را می توانند درون خود جای دهند
سری به کمد لباس تان بزنید. یکی یکی لباس ها را ورق بزنید. کدام لباس ها را بیشتر از یک سال است که نپوشیده اید؟! کمی با خودتان صادق باشید، بعد از این هم این لباس ها را نمی پوشید. یک بار از اینها دل بکنید و اگر نو و قابل استفاده هستند به خیریه ای اهدا کنید تا با این کار لبخندی روی لب کسی که نمی شناسید بیاید. باز هم با این کار فضا خالی می شود. از لباس های کهنه دل بکنید. اگر رنگ رو رفته هستند و هیچ کاری غیراز دستمال ساختن نمی شود با آنها انجام داد، خب معطل چه هستید؟! این لباس ها را بازآفرینی کنید و به کشوی دستمال های آشپزخانه ملحق شان کنید.


دسته بندی یادتان نرود
اگر 2 کمد یا بیشتر در اختیار دارید لباس های رسمی را از لباس های دم دستی و راحتی جدا کنید. لباس های رسمی را به ترتیب رنگ بچینید تا انتخاب کردن آنها برای تان راحت تر باشد.


حساس های همیشگی
روسری ها از آن دسته پوشیدنی هایی هستند که همیشه نگران چروک شدن آنها هستیم. یکی از راه حل ها آن است که از چوب لباسی های چند طبقه استفاده کنید و روسری ها را روی آن تا کنید تا چروک نشوند. یک راه کم هزینه این است که لوله دستمال کاغذی ها را بردارید به حلقه های کوچک تقسیم کنید. برش های عرضی در هر کدام ایجاد کنید و آنها را روی یک چوب لباسی قرار دهید. حالا هر روسری را از داخل یکی از این حلقه ها را رد کنید.


از جعبه ها کمک بگیرید
برای مرتب کردن کشو ها از جعبه ها کمک بگیرید. مثلا یک جعبه لیوان که در حالت عادی 6 خانه دارد را بردارید و در هر خانه 2 جفت جوراب با رنگ های نزدیک به هم قرار دهید. برای مرتب کردن سایر قسمت های کشوها هم همین شیوه را ادامه دهید و جعبه ها را مرزهای لباس ها قرار بدهید. حتی لباس های کوچک هم به راحتی با این روش پیدا می شوند.


همه را آویزان نکنید
احتیاجی نیست همه لباس ها را روی چوب لباسی قرار دهید و آویزان کنید. لباس های کتان و رسمی را که با تا کردن به راحتی چروک می شوند آویزان کنید. لباس ها با بافت های ضخیم مثل ژاکت ها و پولیور ها را تا کنید و در جعبه هایی که برای تقسیم بندی فضای کمد تعبیه کرده اید، بچینید.


طبقه های پارچه ای
قسمت انتهایی از یک میله آویز کمد را برای طبقه های پارچه اختصاص دهید و خرده ریزه هایی که ممکن است خیلی دنبال شان بگردید را در این وسیله جاسازی کنید؛ مثلا آستین های حجاب یا جوراب های جورواجور.


چمدان ها را بیرون بیاورید
نه! پیشنهادی برای سفر نداریم. شما همیشه در سفر نیستید پس همیشه از چمدان های تان استفاده نمی کنید. لباس هایی که در تغییر فصل جمع شان می کنید را در چمدان ها قرار دهید. وقتی هم به سفر می روید و چمدان لازم می شوید لباس ها را داخل جعبه هایی بگذارید و گوشه ای از اتاق قرارشان دهید تا زمان بازگشت. اینطوری از فضای خالی داخل چمدان ها به خوبی استفاده کرده اید.


در کمدها را فراموش نکنید
استفاده از در کمد ها را فراموش نکنید. می توانید به در ها سازه های پارچه ای جیب داری آویزان کنید که خیلی چیز ها را می توانند درون خود جای دهند. مثلا دمپایی های شما در همین جیب ها جا می گیرند. یا شال هایی که هنوز برای مرتب کردن شان، جایی پیدا نکرده اید. همه اینها می توانند در همین قسمت ساده از کمد قرار بگیرند.


مراقب کیف ها باشید
اگر از کیف های تان به خوبی مراقبت نکنید به مرور زمان شکل خود را از دست می دهند و چرمی های آنها در قسمت هایی، شکسته و پوسته پوسته می شوند پس بهتر است اگر فضا دارید آنها را آویزان کنید. در غیراین صورت سعی کنید به شکلی از بدفرم ایستادن یا تا خوردن آنها جلوگیری کنید. می توانید از ترفند قراردادن کیف ها درون یکدیگر کمک بگیرید.


نداشتن برنامه برای دور ریختن وسایل اضافه
بیشتر مردم هنگام مرتب کردن کمد با کوهی از لباس ها و وسایلی مواجه می شوند که هفته ها و شاید ماه هاست از آنها استفاده نکرده اند. بهتر است اینگونه وسایل را به افراد نیازمند ببخشید. یا حتی در یک بسته بندی جدا در کنار سطل زباله قرار دهید تا افرادی که پسماندها را جمع آوری می کنند آنها را بردارند.


تعیین وظیفه برای افراد به منظور حفظ نظم
پس از مرتب کردن کمد لباس ها باید برای همیشه مرتب بودن آن هم فکری  کنید. لباس ها باید آویخته، تا، صاف و مرتب شوند. باید حداقل هفته ای یکبار لباس ها اتو شوند و به طور مرتب شسته شوند. چه کسی باید این کارها را انجام دهد؟ بیشتر کارها انجام نشده باقی می مانند زیر دو طرف فکر می کند این کار وظیفه دیگری است. به همین دلیل، باید بین خود و همسرتان تقسیم وظایف کنید تا هر کس وظیفه خودش را بداند و خانه هیچ گاه شلوغ نشود.


خرید محصولات سازمان دهنده، مشکل را برطرف می کند
محصولات سازمان دهنده لزوما مشکلات به هم ریختگی های خانه را برطرف نمی کند. بهترین جاکفشی دنیا را هم که بخرید، اگر کفش های خود را درست داخل آن قرار ندهید کمکی به شما نخواهد کرد. پیش از خرید حتما به نیاز خود توجه کنید و بدانید که چگونه باید از آن استفاده کنید.


گاهی به داروخانه خانگی سری بزنید
قفسه داروها یا کشو و کابینتی که داروهای مورد نیاز اعضای خانواده در آن قرار دارد نیز یکی از همین بخش ها وکمدهایی است که حتما باید تمیز شود؛ اما چگونه تمیز کردن آن هم نکته مهمی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت. خیلی از خانم ها داروها را از داخل کمد و کابینت بیرون می آورند، کف کمد را تمیز می کنند و دوباره داروها را سرجای قبلی شان برمی گردانند؛ اما متخصصان هشدار می دهند و می گویند مرتب کردن داروها کاری دقیق تر و مهم تر از پاک کردن گرد و غبارهای داخل کمد است.توصیه می شود حتما هر از گاهی (حداقل سالی یک بار) داروها را کنترل کنید و آنهایی را که تاریخ شان گذشته است، دور بریزید و قرص هایی را که تاریخ آن نگذشته از قسمتی که تاریخ در آن قرار ندارد قیچی کنید.