با توجه به اهمیت اشتغال و همچنین رونق تولید پوشاک داخلی در ایران، راهاندازی کسب و
کار خانگی در زمینه پوشاک امری اجتناب نا پذیر است و اینکه مدیر این نوع کسب و کار باید به چه مواردی در
راهاندازی و اداره آن توجه داشته و در چه زمینههایی مهارت و دانش داشته باشد. آغاز این نوع کسب و
کار، شروع مناسبی است برای افراد جویای کار و علاقهمند به صنعت پوشاک و همچنین آن گروه از
فارغالتحصیلان و هنرجویان رشتههای طراحی و دوخت، و طراحی پارچه و لباس که بتوانند با سرمایه اندک
و ریسکپذیری قابل قبول کار خود را در عرصه تولید آغاز کنند و از منافع آن بهرهمند شوند.
با توجه به جولان تولیدات خارجی در صنعت پوشاک ایران،اهمیت تولید داخلی لباس مطابق با سلیقه و
فرهنگ مردم ایران بر همگان آشکار است.
مزایای کسب و کار خانگی
1. انعطاف در برنامه زمانی و کاری (آزادی و استقلال عمل بیشتر)؛
2. کاهش ترافیک و رفت و آمد؛
3. توسعه فرهنگ کار در میان اعضای خانواده مخصوصاً فرزندان؛
4. کاهش استرس و فشارها و انجام کار در محیطی آرام
5. پایین آوردن هزینههای ثابت عمومی، مانند هزینههای رفت و آمد و اجاره محل کار؛
6. ایجاد ارزش و توسعه اقتصاد بومی و ملی؛
7. اشتغالزایی
8. نیاز به کمترین سرمایه برای شروع و راهاندازی کار
9. کار در نزدیکی خانواده و فرزندان؛
10. پایین بودن میزان ریسک؛
11. ایجاد تعادل و آزادی عمل بیشتر بین کار و زندگی
کسب و کار خانگی به ویژه برای بانوان که بهدلیل شرایط و وظایفی که در قبال همسر و فرزندان و کار
منزل دارند، با توجه به مزایایی که در بالا به آنها اشاره شد، بسیار مناسب است.
معایب کسب و کار خانگی
1. بهدلیل انعطاف زمانی کسب و کار خانگی، ممکن است ساعات بیشتری به کار تعلق گیرد.
2. اگر کسب و کار یکنفره باشد، ممکن است فرد از جامعه فاصله بگیرد و احساس تنهایی و انزوا کند.
3. ممکن است فرزندان کوچک مالک در محل کسب و کار مشکلاتی را به وجود آورند.
4. بیثباتی درامد یکی از مشکلات اینگونه کسب و کار است.
5. زندگی خصوصی مالک به علت انجام کار در محل سکونت وی محدود میشود.
6. ممکن است بین وظایف خانهداری و نگهداری از فرزندان با وظایف شغلی برای بانوان تداخل به وجود
آید
لازم به ذکر است که با تمهیداتی میتوان مواردی از معایب ذکر شده را تعدیل کرد. مثلاً برای برطرف
کردن مورد اول میتوان ساعات معینی را در طول روز بهکار اختصاص داد.
اهمیت کسب و کار خانگی پوشاک
اهمیت صنعت پوشاک برای همگان روشن است. اینکه انسان در هر سن و شرایطی به لباس نیاز دارد،
دلیلی است محکم بر اهمیت این موضوع که باعث ظهور تولیدکنندگان خرد و کلان بسیاری در داخل و
خارج از کشور در این صنعت میشود. متأسفانه محصولات در بسیاری از تولیدکنندگان داخلی به دلایل
مختلف از کیفیت لازم برخوردار نیست که این مطلب بازار را به سمت واردات پوشاک از کشورهای
خارجی سوق میدهد و همچنین اعتماد مشتری به جنس داخلی را خدشهدار میسازد.
لباس مناسب با جنس، طرح و رنگ بومی با سلیقه مشتری ایرانی سازگارتر است تا لباسهای وارداتی
که غالباً در صورت و با کیفیت بودن، با قیمتهای بسیار بالایی عرضه میشوند. در راستای این موضوع،
کسب و کار پوشاک را مد نظر قرار دادیم که هدف آن تولید لباس بومی با کیفیت و قیمت مناسب برای
مصرفکننده و ارتقای فرهنگ و توسعه اقتصاد ملی است.
شرایط راهاندازی کسب و کار خانگی از لحاظ قانونی
طبق ماده 2 «قانون حمایت از مشاغل خانگی»، مبادرت به کسب و کار خانگی با شرایط زیر امکانپذیر است:
- انجام کار صرفاً توسط عضو یا اعضای خانواده در واحد مسکونی؛
- تناسب حجم تولید با شرایط و فضای واحد مسکونی؛
- عرضه و فروش محصول (کالا یا خدمات) در خارج از واحد مسکونی؛
- نداشتن تردد غیرمتناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمعهای مسکونی؛
- مجاز بودن و تناسب شغل با محیط مسکونی؛
- ایجاد نکردن آلودگیهای زیستمحیطی، صوتی و بصری و رعایت کامل حقوق همسایگان.
قبل از شروع کار به موارد زیر توجه کنید:
1. مشارکت دیگر اعضای خانواده را جلب کنید. راهاندازی یک کسب و کار در فضای خانه، علاوه بر اینکه
نیازمند فضای فیزیکی مناسب است، به فضای اجتماعی و روابط مناسب خانوادگی نیاز دارد .
2. به ویژگیهای فردی خود و افرادی که قصد همکاری با شما را دارند، توجه کنید و به مطالعه
ویژگیهای فردی کارآفرینان، تاجران و مدیران موفق بپردازید.
3. کسب مهارت و مطالعه در زمینههای فنی و مدیریتی مورد نیاز برای هر فرد اهمیت ویژهای دارد.
بسیاری از مهارتها و تجربیات را حین کار به دست خواهید آورد، ولی اگر همان ابتدا از مهارت و
خلاقیت لازم برخودار نباشید، مشکلات فراوانی در کار به وجود خواهد آمد. اگر در زمینههای فنی مانند
طراحی، دوخت و... نیازمند کسب مهارت هستید، پیشنهاد میشود که مدتی را به صورت کارآموز در
یکی از مجموعههای مشابه یا حتی بزرگتر مشغول بهکار شوید. حتی اگر لازم به هزینه کردن هم باشد،
ارزش آن را دارد که ضعفهای خود را برطرف و آگاهانه کار خود را آغاز کنید.
4. درباره نیاز بازار، زمان و منطقه هدف تحقیق کنید. اینکه بازار هدف بیشتر طالب چه نوع پوشاکی
است، به شما امکان خواهد داد که نه صرفاً برحسب علاقه و امکانات، بلکه با آگاهی از بازار خوب
گروهی از محصولات پوشاک در بازار، کار خود را با تولید آن گروه آغاز کنید
آنچه برای راهاندازی کسب و کار خانگی پوشاک باید مورد توجه قرار گیرد، به شرح زیر است:
1. تهیه طرح کسب و کار
2. تعیین مکان مطلوب برای کار
3. تأمین مالی برای راهاندازی کسب و کار
4. تهیه تجهیزات و لوازم مورد نیاز و مواد اولیه برای کار
5. تعیین وظایف کارکنان
6. انتخاب یک نام و نشان تجاری
7. اخذ مجوزها و پروانههای اشتغال لازم
8. طراحی برای پوشاک مورد نظر
9. تولید محصولات
10. داشتن مهارت مدیریت زمان
11. مهارت مدیریت در امور مالی کسب و کار
12. راهبرد قیمتگذاری
13. مهارت در بازاریابی
14. مطالعه، مشاوره و تحقیق
در تمامی مراحل مطالعه کتابها، نشریات و سایتهای مربوطه را فراموش نکنید و از نظرات استادان و افراد با
تجربه استفاده کنید.
نتیجهگیری
معمولاً در ابتدای کار مهارت و تجربه کافی و همچنین منابع مالی زیادی در اختیار افراد نیست. بنابراین اگر تولید با
کسب و کار خانگی آغاز شود، هم تجربه لازم در مراحل مختلف تولید و فروش به دست خواهد آمد (البته در قالبی
کوچک) و هم کار با سرمایه کم آغاز میشود که در صورت موفقیت در مراحل کار، به سود مورد نیاز برای وسعت
بخشیدن به تولید و محل کسب و کار منجر خواهد شد و در صورت عدم موفقیت فشار مالی سنگینی در پی نخواهد
داشت.
با توجه به آنچه در مورد ویژگیهای کسب و کار خانگی موفق در زمینه پوشاک بیان شد، لازم به ذکر است که
مالک یا مدیر هر مجموعه کاری برای رسیدن به موفقیت و بقا در بازار، باید در زمینههایی همچون برنامهریزی،
مدیریت، بازاریابی، امور مالی و... مهارت داشته باشد. زیرا ضعف در قسمتی، بخشهای دیگر را نیز تحتتأثیر
قرار میدهد و مانع موفقیت کسب و کار خواهد شد.