یکی از موضوعاتی که در بدو ورود هنرجویان به رشته معماری داخلی مورد سوال است ،تعریف دقیق وجایگاه رشته « معماری داخلی» و تفاوتهای آن با رشته های مشابه مثل « طراحی داخلی » است.
فیلم تبلیغاتی که در ادامه افزوده شده است بابیان تصویری ساده این دورشته را تعریف ومتمایز میکند.
لازم به ذکر است پخش این فیلم در کلاس نیاز به توضیحات شفاهی هنرآموز مربوطه منطبق با متن فیلم دارد .
اصولا در طراحی های سر در برای یک فضای شاخص آنچه که اهمیت دارد، ایده ی اصلی و مفهومی با توجه به نوع کاربری فضای داخلی می باشد که در قالب یک المان در فضا می درخشد، سر در ورودی دانشگاه صنعتی شریف نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و در قالب یک مسابقه طرح های پیشنهادی برای آن ارائه شد.
مشخصات عمومی پروژه ی سردر ورودی دانشگاه صنعتی شریف
معمار: رحمان شکوهی، امیر پورمحمد، مهدی قدیری
موقعیت: تهران، ایران
تاریخ: ۱۳۹۲
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه دوم
کارفرما: دانشگاه صنعتی شریف
حضور هندسه در شکلگیری معماری ایرانی جزء لاینفک آن محسوب میشود؛ خطوط هندسی در راستای محورهای x و y امتداد مییابند و نقوش دوبعدی شکل میگیرند، از اجتماع این نقوش، ترکیبات زیبایی پدید میآید که در عین پیچیدگی، دارای ارتباط کل و جزء است و بدینترتیب، خوانایی را با ذات خود همراه میکند. با اضافه شدن پارامتر z و تغییر آن، این اشکال دوبعدی فضا را نتیجه میدهند، فضایی برگرفته از هندسه که با حضور انسان در آن، “معماری” خلق میشود.
در طرح حاضر، از مربع و تکرار و در عین حال، چرخش ۴۵ درجه آن، با توجه به محورهای بصری و دسترسی استفاده شده است تا امکان ایجاد گستردگی دید ناظر به محوطه دانشگاه و در نهایت، انتخاب مسیر مورد نظر تامین شود. با توجه به دو دسترسی سواره در طرفین، چهار دسترسی پیاده در حاشیه و دسترسی نمادین در آکس مرکزی، ۵ مربع انتخاب شده است.
دسترسی نمادین در نقطه عطف بنای سردر واقع شده است و در امتداد آن، محور آب و المان تمثیلی دانش وجود دارد. این مجموعه و پسزمینه دانشگاه، از پس فخرو مدین الهامگرفته از باغ فین کاشان، نمایان است. در دو منتهیالیه بنا و عمود بر محور ورودی، دو اتاقک نگهبانی تعبیه شده است که نظارت و کنترل عبور و مرور پیاده و سواره را بر عهده دارند. اتاقکهای نگهبانی توسط شیشه اسپایدری، برای تامین دید و کنترل بهتر پوشیده شده است.
در طرح حاضر، از بتن نمایان به عنوان سازه اصلی و آجر به عنوان پوشش نهایی (در هماهنگی با مصالح بناهای موجود در دانشگاه) استفاده شده است. کاشی فیروزهای در نقاط عطف، به عنوان تزیینات به کار رفته است، همچنین از آن برای تزیینات مهاربندی قابهای بتنی که یادآور کاربندی در سقف بناهای سنتی ایران است، نیز استفاده شده است.
نمای خارجی: یکی از عوامل مهم در طراحی ها، خصوصا در شهرهای خاص که ضوابط طراحی ویژه ای دارند، حفظ محریمت فضای داخلی است،تا به جایی که عدم امکان دید به ساختمان همسایه جزئی از ضوابط اولیه شهرداری می باشد، طبق مقررات شهرداری ، هیچ طبقه ای مجاز نیست که در ارتفاع کمتر از ۱۷۰ سانتی متری پنجره داشته باشد و علت این امر نیز کاهش میزان دید به داخل خانه همسایه ها و حفظ حریم خصوصی آنها است.اما اینکه چگونه این فرآیند در غالب یک طراحی ویژه و منحصر به فرد صورت گیرد، چالشی است که معماران برجسته ایرانی به خوبی در پروژه های خود از عهده ی آن بر آمدند.
مشخصات عمومی پروژه باغ جنت
نام پروژه: باغ جنت
موقعیت: محله ی عباس آباد، اصفهان، ایران
دفتر معماری: دفتر طراحی براکت
معمار: شروین حسینی
تیم طراحی: مهدی هلاکوئ، شادی محمدی، بهاره سعادت فرد، مارال شکرانی، پریسا حق شناس
قرارگیری ساختمان باغ جنت در مقابل پیچ کوچه و تعدد پنجره های پیرامونی، امکان دیده شدن فضاهای درونی، را بیشتر تشدید می کرد،در همین راستا کارفرما حریم خصوصی و در کل ایجاد یک فضای درونگرا در عین حال پرنور را از معمار پروژه طلب کرده است، که شروین حسینی از یک صفحه نیمه شفاف چوبی در پوسته نمای بیرونی استفاده کرده است که حرکت افقی خطوط آن در امتدادخطوط افقی آجرهای نماهای همسایگی ها باشد و طراحی پنجره های این ساختمان به شکلی طراحی شده است که در صورت بسته بودن آنها، نمایی یک دست را به وجود می آورد و چهره ای کاملا متفاوت با نمای آن در هنگام باز بودن پنجره ها به وجود می آورد. مطلب خانه ی مسکونی باغ جنت، معماری درون گرا در اصفهان اطلاعات بیشتری در مورد این پروژه به شما خواهد داد.
مشخصات عمومی پروژه خانه آپارتمان ۱۴۴
موقعیت: شیراز، ایران
معماران: علی سوداگران، نازنین کازرونیان
همکاران طراحی: محمد امین زنده شاهوار، رویا صیرفی
پنجرهیکی از مهم ترین عواملی است که سهم قابل توجهی در شکل دادن به نمای خارجی بنا را دارد و همچنین دریچه ی دید فضای بیرونی به درونی و بلعکس است لذا در طراحی های آپارتمان های امروزی که ساختمان ها به هم نزدیک ترند این موضوع حفظ محرمیت پنجره ها و کتنرل دید همسایه اهمیت بیشتری می یابد. در خانه آپارتمان ۱۴۴ با طراحی پنجره ها به صورت عمودی و عقب نشینی آنها از بر نما و نصب لوورهای عمودی چوبی، از شدت تابش مستقیم آفتاب شرق به داخل اتاق ها کاسته شد و این لوورهای متحرک چوبی می تواند دید همسایه به فضای داخلی را تنظیم کند. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه آپارتمان ۱۴۴ در شیراز ، هم زیستی انسان وطبیعت ببینید.
مشخصات عمومی پروژه خانه چرخان شریفی ها
موقعیت: تهران، دروس
مساحت: ۱۶۳۰
معمار ارشد: علیرضا تغابنی
همکاران طرح: روح الله رسولی، فریده آقا محمدی، مجتبی مرادی
خانه شریفی ها که با طرح و ایده خاص که بر محور اقلیم و نیاز کاربر شکل گرفته از جمله طراحی های بی نظیر، نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح جهانی است. طبق گفته علیرضا تغابنی ایده معمار، در طراحی برگرفته از اقلیم منطقه ای منجر به ساخت خانه ای شد که با توجه به اقلیم و شرایط آب و هوایی شکل گرفته است. معمار با در نظر گرفتن این تنوع اقلیم در فصول مختلف سال تصمیم به طراحی حجمی انعطاف پذیر گرفت. در این نوع طراحی، اشکال بازشوها از پنجره های مربع و مستطیل شکل به احجام مکعبی قابل چرخش تغییر یافت. ضمن اینکه خود این احجام دارای فضاهای داخلی تعریف شده، بازشو و تراس نیز می باشند و صرف نما سازی را نداشته است و همین حالت توانسته به خوبی محرمیت چه در کنترل نور ورودی و چه در کنترل دید همسایه برای کارفرما ایجاد نماید. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب خانه ای چرخان در خیابان دروس تهران! ببینید.
مشخصات عمومی ساختمان مسکونی دستور
موقعیت: تهران، ایران
تیم معمار: دفتر معماری تداوم پویا (TDC)
معماران ارشد: رضا صیادیان، سارا کلانتری
همکار طراح: حمیدرضا رزم آریا
هدف پروژه دستیابی به نمایی چند بعدی و گریز از شکل های متعارف در جهت احترام گذاشتن به حریم خصوصی که از مشخصه های فرهنگ ایرانی است معماران این پروژه را بر آن داشت تا با استفاده از ابزار و معماری زمان خود در پی پاسخ باشند. در این نما، حریم خصوصی چیزی است که توسط خود ساکنین قابل کنترل است. تغییر ساعات روز از طریق سطوح نیمه شفاف، سایه و تغییر موقعیت سایهها مشخص می شود. پویایی و قابلیت تغییر پذیری نما در طی روز امکان تنظیم نور را فراهم آورده و از سوی دیگر حرکت را به نما اضافه می کند. نور و سایه، تابعی از زمان و بعد چهارم می باشد. نمای ساختمان دستور شامل دو پوسته یکی شفاف و شیشه ای، دیگری نیمه شفاف است که مقاطع پروفیل عرضی در پهنای نما گسترده شده است. اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه را در مطلبپویایی و تحرک در طراحی نمای ساختمان مسکونی دستوربخوانید.
در این ساختمان برای ایجاد حداکثر محرمیت در عین پاسخگویی به سایر نیازها مانند کنترل شدت نور، محدود کردن دید از بیرون به درون، ساماندهی ظاهر آشفته تراس در نما و کاهش صوت مزاحم ناشی از بافت پرتردد اطراف به نظر می رسید پاسخ، پوشاندن توده معماری با پوسته ای مشبک باشد. از آنجا که آجر همواره به عنوان یک مصالح بومی پاسخگو به نیازهای اقلیمی ایران، در ایجاد بافت های متنوع بیشماری به کار رفته است، آجر به عنوان مصالح اصلی نما انتخاب شد. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب رقص آجر ها در ساختمان مسکونی آجر پوش تهران ببینید.
مشخصات عمومی پروژه ساختمان مسکونی اندرزگو
موقعیت مکانی:تهران، ایران
معمار مسئول:علی دهقانی و علی سلطانی و عاطفه کرباسی
گرافیست: علی کرباسی
دفتر معماری:دفتر معماری آیینه
در این پروژه به منظور کنترل نور مزاحم غرب در تابستان و همچنین حفظ حریم خصوصی از یک پوسته ی چوبی متحرک استفاده شده است که در هماهنگی کامل با سطح سنگی نمای ساختمان ایجاد شده است که قابلیت باز و بسته شدن و کنترل نور و حریم خصوصی را داراست.در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلبساختمان مسکونی اندرزگو، کیفیت فضای داخلی با طراحی نمای متحرکببینید.
مشخصات عمومی ساختمان مسکونی کهریزک
موقعیت: کهریزک، تهران،ایران
شرکت طراحی: استودیو معماری کات
معمار: مهدی کامبوزیا
همکار طراحی: هلنا قنبری
همکار دستیار: علیرضا موحدی
پروژه در جنوب غرب شهر تهران واقع شده است که این محدوده به علت رشد فزاینده ای که دارد به تازگی تبدیل به شهر شده است. مسئله ی اصلی همخوانی نداشتن فرهنگ افراد ساکن با نوع ساخت و ساز منطقه بوده است ، به طوری که طراحی بالکن های بزرگ در پروژه های روتین مسکونی منطقه باعث استفاده نادرست مصرف کننده از آن ها می شد مثلا بالکن ها را به علت کمبود فضا دیوارکشی می کردند و به فضای داخلی تبدیل می کردند و یا به عنوان انباری استفاده می کردند و یا به علت اینکه از بالکن برای خشک کردن البسه استفاده می کردند و از طرفی نمی خواستند لباسهای آنها یا زن هایشان را مردم رهگذر بینند بالکن ها را با شیشه رنگی می پوشاندند که این کار نور کافی را وارد ساختمان نمی کرد و از طرفی منظره ی ساختمان را بسیار ناهنجار می کرد. در صورت تمایل، اطلاعات بیشتر را در مطلب ساختمان مسکونی کهریزک، طراحی کم هزینه اما چشم گیرببینید.