نمایشگاه آثار هنری هنرآموزان(زمین پاک)- 95/9/15

نمایشگاه آثار هنری هنرآموزان(زمین پاک)-9596/10

به اطلاع همکاران ارجمند می رساند یکی از طرحهای دبیرخانه هنر در سال جاری تقویت جایگاه برگزاری کلاسهای ضمن خدمت و کارگاههای آموزشی و جهت دهی این کلاسها در تقویت توان عملی هنرآموزان است با این چشمداشت که خروجی این کلاسها و کارگاهها در قالب نمایشگاه هفته ی زمین نمود پیدا کند.
*****پرسش اینجاست که  چرا  دبیرخانه  بربرگزاری  نمایشگاه  آثار  هنری  هنرآموزان  تاکید  دارد؟
در پاسخ باید گفت هیچ منتقد و فعال هنری منکر تاثیر مثبت برگزاری نمایشگاه های عمومی و گروهی نیست چرا که:
1- باعث تقویت حس اعتماد به نفس شرکت کنندگان در نمایگاه می شود
2-فضایی برای تبادل تجربیات همکاران از آموخته های یکدیگر را فراهم می کند.
3- در صورت تداوم فعالیت هنری باعث پر بار شدن رزومه ی فعالیت های هنری هنر آموز می شود.
4- باعث الگو برداری هنرجو از فعالیت هنرآموز خود و در نتیجه تقویت شیوه ی آموزش رشته های هنری می گردد.
5- در تغییر نگرش تصمیم گیران عرصه آموزشی نسبت به فعالیتهای هنری نقشی مثبت ایجاد می کند.
6-بهترین روش برای تبلیغ و تشویق علاقمندان به ادامه تحصیل در رشته های هنری است

******چرا  نمایشگاه  به  مناسبت  هفته  زمین  برپا  گردد؟
پیوند میان زندگی بشر و طبیعت پیوندی ابدی و ناگسستنی است متاسفانه رشد صنعت و عدم توجه به توسعه ی پایدار در دنیای مدرن امروز و برداشت بیش از ظرفیت توان بازسازی طبیعت باعث شده است که ارتباط بین بشر و طبیعت در معرض تهدید قرار گرفته و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن امروز گریبان گیر زندگی بشری شود.

 خشکسالیهای پی در پی در کشورهای مختلف، در معرض تهدید قرار گرفتن  منابع  آبدر جهان،از بین رفتن  زیست  بومهای   جانوری  و  گیاهی،  تهدید  غذایی، تهدید شهرها و بنادر به غرق شدن در زیر آب ناشی از  ذوبشدن یخ های عظیم قطبی،گرمایش زمین،  سوراخ  شدن  لایهی  اوزون و افزایش گازهای گلخانه ای، آلودگیهوا در کلان شهر ها، انباشتزباله های در اطراف شهرها و  آلودگیمنابع آب شیرین ازجمله مشکلاتی است که در حال حاظر با آن مواجه هستیم و یا در دورنمای زندگی بشر رخ می نمایاند.

بحران محیط زیست موضوعی نیست که بتوان به عنوان یک فرد نسبت به آن بی تفاوت بود چرا که خشم طبیعت مرز و بوم نمی شناسد و دیر یا زود تمام انسانها را در گیر خود خواهد کرد.

هنرآموز و هنرمندانی که وظیفه ی آموزش هنر را به نسل آینده برعهده دارند به عنوان سکان داران ارتباطات هنری و بصری و هنرهای تجسمی با ایجاد حساسیت نسبت به این مشکل ذهن جامعه را نسبت به بی تفاوتی به بحرانهای پیش روی محیط زیستی حساس نموده و از این طریق و با ابزار قدرتمند هنری دین خود را به مادر پیرطبیعت ادا نموده و با خلاقیت هنری زمینه ی آگاهی جامعه را فراهم می کنند.


******در  چه  زمینه  هایی  میتوان  فعالیت  نمود  ؟
عرصه ی هنرهای تجسمی گسترده و بی انتهاست. اما زمینه هایی مانند  عکس،  نقاشی،  کاریکاتور، گرافیک، مجسمه  سازیو  هنرهای  مفهومی تصویر سازی در بین هنرآموزان از جامعیت و اکثریت بیشتری برخوردار است.
از سوی دیگر زمینه های ذکر شده شرایط شرکت در جشنواره های مختلف هنری از جمله جشنواره  فیلم  سبز و  جشنواره  هنرهای  تجسمیرا داراست. هر چند امکان شرکت سایر زمینه های هنری نیز در این نمایشگاه محدود نیست و توجه به توان هنرآموز از اهداف اساسی دبیرخانه است.

 موضوعات  نمایشگاه:

 بحران  آب
 بحران  زباله
 آلودگی  هوا
 بحران  انقراض  نسل  جانوران
 خشکسالی  و  گرمایشزمین
 تهدید  غذاییو از بین رفتن خاک
و سایر موضوعات مرتبط


*****توضیح  در  مورد  یک  موضوع
دبیرخانه در سال جاری در تلاش است پیشنهاد برگزاری نمایشگاه های ذکر شده را به صورت جشنواره و مسابقه ای عمومی به مرحله ی اجرا برساند امید است با مشارکت همکاران ارجمند و استقبال از این موضوع و اثبات ادعای دبیرخانه مبنی بر توجه و همکاری عموم هنرآموزان از فعالیتهای مشارکتی و جمعی،مدیران اجرایی در ارگانها و سازمانهای مرتبط توجه بیشتری به توان و ظرفیت بالقوه نیروهای هنری توانمند در عرصه هنرهای تجسمی وزارت آموزش و پرورش که داشته باشند و به جای هزینه کردن در زمینه هایی که سود و نتیجه ی کمتری نصیب جامعه میکند این منابع مالی را در مسیر درست خود به جریان بیاندازند.