بوی ماه مهر در طوفان کرونا

مدرسه حضوری یا غیر حضوری

 

هرچند ابهامات بازگشایی مدارس در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش و سردرگمی خانواده ها کمتر

شده است اما همچنان پذیرش حضوری در مدارس به طور قطعی در هیچ استانی مشخص نشده و وزارت

آموزش و پرورش قصد ندارد امسال نسخه واحدی برای همه مناطق کشور بپیچد؛ همانطور که سرپرست

 وزارتخانه نیز هفته گذشته گفت که «تصمیم گیری برای حضور دانش آموزان در مدارس را به

اولیاء و مربیان و مدیر مدرسه در هر منطقه، واگذار کرده ایم. سیاست ما این است در مدارسی که

می‌توانیم با رعایت فاصله های اجتماعی، استاندارد مورد تأیید وزارت بهداشت را تأمین و حضور

حداقلی دانش‌آموزان را مهیا کنیم.»

ادامه مطلب: بوی ماه مهر در طوفان کرونا

معایب ومزایای آموزش مجازی

معایب و مزایای آموزش مجازی در کشور

4.jpg

 آموزش‌های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد

آموزش‌های کشور را در برمی‌گیرد که البته مشکلاتی را نیز در پی داشته است.

  بیش از یک سالاست که شیوع بیماری کرونا تمامی کشورهای جهان را درگیر کرده و بیش از یک میلیون

وهشتادهزارنفردر سراسر جهان براثر ابتلای کووید ۱۹ جان خود را ازدست‌داده‌اند که نشان‌دهنده خطرناک بودن

این بیماری است.

بسیاری از کشورهای جهان قوانین سختی برای اقدامات رفاهی و خدماتی و روزمره شهروندان وضع کرده‌اند تا با

حضور کمتر آن‌ها در اماکن مختلف بتوانند آمار مبتلایان خودشان را کاهش دهند به‌هرحال در این مبارزه سخت و

وضع قوانین بسیاری از کشورها موفق بوده‌اند و برخی از کشورها نتوانسته‌اند جلوی شیوع بیماری را بگیرند.


اما با این‌وجود نمی‌توان برخی از کارها را تعطیل یا به زمانی دیگر موکول کرد که یکی از آن‌ها تحصیل‌ کردن

است، در واقع با بیماری که مشخص نیست چند سال دیگر بشر بتواند به آن غلبه کند، نمی‌توان مدارس و دانشگاه‌ها

را تعطیل کرد.
در این میان تنها راه‌حل موجود بهره‌مندی از فضای مجازی و آموزش‌های آنلاین است که در این روزها در همه

کشورها به‌خصوص کشورمان مورداستفاده قرار گرفته است.

 

کرونا و فضای مجازی

آموزش‌های مجازی یا همان غیرحضوری و آنلاین این روزها به‌صورت ناخواسته و اجباری بیش از ۹۰ درصد

آموزش‌های کشور را در برمی‌گیرد.


 

دانش‌آموزان، دانشجویان، مراکز علمی و فرهنگی خصوصی و دولتی همه‌وهمه چاره‌ای جز بهره‌مندی از این فضا

برای آموزش ندارند.


درواقع باید گفت اگر فضای مجازی نبود باید همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل می‌شد و عملاً تحصیل و علم نه در

ایران بلکه در کل دنیا به‌خاطر شیوع این ویروس تعطیل می‌شد که نشان‌دهنده اهمیت فضای مجازی در توسعه،

پیشرفت و آبادانی کشورها است.


البته فضای مجازی در خریدها، سفارش محصولات، انجام امور بانکی و ... هم به داد مردم رسیده و

صرفه‌جویی‌های زیادی را نیز برای مردم داشته است.


در این میان عدم آشنایی مردم و به عبارت بهتر عدم داشتن سواد رسانه‌ای و مجازی موجب شده است که استفاده از

این ابزار مشکلاتی را برای کاربران داشته باشد.


به‌هرحال بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کرونا یک فرصتی را ایجاد کرده است تا دولت هم درزمینهٔ توسعه

زیرساخت‌های آموزش مجازی و برطرف مشکلات دیگر این حوزه اقدامات اساسی را انجام دهد اما در خصوص

مزایا و مشکلات آموزش مجازی نظرات مختلفی وجود دارد.

معایب و مشکلات آموزش مجازی


این در حالی است که این نوع آموزش معایب و مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و دانشجویان داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آموزش‌های آنلاین اینترنت است

چالش‌ها و معایب آموزش‌های آنلاین در درجه اول، اینترنت است، نبود یک اینترنت مناسب و کارآمد، استفاده از

بسیاری برنامه‌ها و نرم‌افزارها را یا غیرممکن کرده یا کیفیت استفاده را کاهش داده است. این امر به‌صورت کاملاً

مشخص و با فاصله از معایب دیگر بایستی پیگیری شود و اگر وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت علوم می‌خواهند

درزمینهٔ آموزش‌های آنلاین و مجازی کار کنند، ابتدا باید بستر اینترنت را به حد قابل‌قبول برسانند تا همه به نحو

مطلوبی از آن بهره ببرند.

عدم آشنایی دانش آموزان وفراگیران با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی

عدم آشنایی دانش آموزان وفراگیران با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزش مجازی یکی دیگر از مشکلات است. بعضی از این

برنامه‌ها پیچیدگی‌هایی را دارند و نیز برنامه‌های دیگری را در کامپیوترها لازم دارند و عملاً سطح تکنیکی و فنی

خاصی را شاید طلب کند که خود در شرایط بحران حاضر چالشی بوده که حتی باعث شد بعضی از کلاس‌ها

به‌صورت آنلاین برگزار نشود و اساتید به‌صورت آفلاین کلاس‌های خود را پیگیری کنند.

عدم آشنایی معلمان و اساتید دانشگاه با نرم‌افزارها و حتی روش تدریس مجازی

در آموزش مجازی ممکن است مشکلاتی برای اساتید وجود داشته باشد و این مسئله باعث فاصله زیاد آموزش

حضوری و مجازی باشد.


 می‌توان گفت باتوجه‌به شرایط کرونا دانشگاه‌های نسل پنجم نیز تعریف شدند که همان دانشگاه‌های آموزش از طریق

فضای مجازی است


کمبود تجهیزات ازجمله موبایل و تبلت

 

برخی از والدین و دانش‌آموزان وسایل و تجهیزات موردنیاز برای آموزش در فضای مجازی ازجمله موبایل و تبلت

را ندارند و باتوجه‌به وضعیت اقتصادی موجود امکان تهیه آن را نیز نداشتند که این خود یکی از مشکلات است.


کاهش انگیزه تحصیلی

کاهش انگیزه تحصیلی یکی از مهم‌ترین تهدیدات آموزش فضای مجازی است همچنین دور شدن از آموزش و کار

گروهی نیز می‌تواند یک تهدید باشد همچنین برخی از دروس استاد محور است و به همین خاطر باعث کاهش فهم

استاد از فهم دانشجو می‌گردد و فهم و استاد از فهم دانش‌آموز کم می‌شود که یک تهدید اساسی است.

این نوع آموزش برای دانش‌آموزان خستگی‌آور است

این نوع آموزش برای دانش‌آموزان خستگی‌آور است و دل‌زدگی ایجاد می‌کند ایجاد تنبلی در بین دانش‌آموزان یکی از

مشکلات آموزش از طریق فضای مجازی است امروز یک تغییر در سبک زندگی به وجود آمده و عدم تحرک باعث

چاقی دانش‌آموزان شده است.

 

آستانه تحمل خانواده‌ها کم شده است

برای خانواده دانش‌آموزانی که در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کردند شرایط بسیار سخت است چرا که آستانه تحمل

خانواده‌ها کم شده است خود دانش‌آموزان نیز می‌خواهند به مدارس بازگردند، مسئله کرونا باعث شد مردم جایگاه

آموزش‌وپرورش را بیش از گذشته بشناسند.

فضای مناسب برای آموزش مجازی در بعضی خانواده‌ها وجود ندارد

نبود فضای مناسب برای آموزش مجازی در بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد؛ خصوصاً خانواده‌هایی که سطح

درآمدی متوسط رو به پایین دارند و تعداد افراد خانواده زیاد است. همین موضوع شرکت در کلاس‌ها را با چالش

روبرو خواهد کرد.

مزیت‌های آموزش‌های مجازی

 کم شدن هزینه‌ها، صرفه‌جویی در وقت، افزایش سرعت ازجمله فرصت‌های فضای مجازی است.

در دسترس بودن

یکی از مهم‌ترین فواید آموزش مجازی در دسترس بودن آن است به‌طوری‌که می‌توان در مسافرت، محل کار، منزل

و.. در کلاس حاضر شد و درواقع محدودیت مکانی برداشته می‌شود.


 

در پایان باید گفت؛ آموزش مجازی یک سبک جدید از آموزش است که در آن نیاز زیادی به آموزش داریم حتی

برای زمانی که بیماری کرونا ریشه‌کن شد نیز بتوانیم از این روش استفاده کرده و شکل جدید آموزش را یک پله

بالاتر ببریم به‌عبارت‌ دیگر آموزش مجازی فرصتی است که نباید تبدیل به تهدید شود.


توسعه زیرساخت‌ها، آموزش سواد رسانه‌ای به مردم و تأمین لوازم آموزش‌های مجازی از کلیدی‌ترین موضوعاتی

است که باید در این نوع آموزش موردتوجه قرار گیرد.

 

کارگاه مجازی

با سلام

کارگاه آموزش مجازی برای هنر آموزان رشته طراحی دوخت فنی حرفه ای وکاردانش

با عنوان نحوه تدریس در فضای مجازی

زمان:یک شنبه99/9/30

ساعت 18/30

از طریق اسکای روم

https://www.skyroom.online/ch/qomgt99/fani-azar

از طریق لینک بالا وفقط باگوگل کروم وبه عنوان مهمان وارد شوید.

هنگام ورود

نام

نام خانوادگی

کد پرسنلی

ناحیه

ونام مدرسه را وارد کنید تاگواهی شرکت در کارگاه برای شما صادر شود.

آزمون انلاین

بسمه تعالی

باسلام وعرض ادب خدمت همکاران وهنر آموزان گروه پوشاک

آزمون آنلاین راه اندازی ماشین آلات دوخت در روز یک شنبه 99/9/30از ساعت 24تا9از طریق همین سایت

برگزار می شود.طبق سنوات گذشته آزمون چهار گزینه ای ونمره منفی دارد. جزوه مربوط به آزمون در گروه

  شبکه مجازی بارگزاری شده ،لطفا به همکاران رشته اطلاع رسانی ویاد آوری فرمایید.

با تشکر

تولید محتوای آموزشی رشته پوشاک

بسمه تعالی

سلام علیکم

با احترام نظر به ابلاغ دفتر آموزش های فنی وحرفه ای وکاردانش وزارت آموزش وپرورش وبا توجه به استمرار

شیوع ویروس کوید 19در سال تحصیلی جاری ،ضروری است با بهرمندی هوشمندانه از فناوری اطلاعات

وارتباطات وخدمات مجازی در روش های ارائه آموزش  تنوع ایجاد شود.به همین منظور وجهت دسترسی هنر

آموزان وهنرجویان به محتوای کیفی آموزشی الکترونیکی لازم است اقداماتی صورت گیرد.

طبق تقسیم بندی دبیر خانه کشوری پوشاک وطراحی دوخت سهم استان قم در این زمینه ،تولید محتوای

آموزشی استاندارد نازکدوز زنانه می باشد .لذا از همکاران عزیز درخواست می کنم در خصوص موضوع

مطرح شده با گروه هی آموزشی همکاری لازم را به عمل آمورید.

1-محتواها به گونه ای انتخاب شود تا مطلب هر بخش به صورت همه جانبه از جمله جداول ،تصاویر،فعالیت

هاو.....پوشش داده شود.

2-موارد تغذیه سامانه شاد، شامل فیلم آموزشی،پاور پوینت،متن،تصویر،کلیپ،انیمیشن و....متناسب با واحد یاد

گیری می باشد.

3-برای ایجاد انسجام وپیوستگی بهبود فرایند یاد دهی -یادگیری وعدم پراکندگی شیوه های تدریس پیشنهاد می شود

حتی المکان از یک هنر آموز تا پایان تدریس استفاده  گردد.

4-محتواهای تولید شده تازمان اعلام شده در قالب DVDبه سرگروه استان تحویل گردد.

5-فایل محتوای آموزشی در قالب پاور پوینت،PDF،پادکست(صوتی)در چهار چوب جدول ذیل ارسال گردد.

 

استان شاخه رشته پایه کتاب پودمان صفحه موضوع نام مدرس مدت زمان

6- حداکثر حجم فایل های بارگذاری شده 100مگابایت باشد .

فیلم انیمیشن ،کلیپ و.....در فرمت ،MPباشد.

حداکثر زمان فیلم آموزشی 20دقیقه باشد.

فاقد هرگونه آرم موسسه خصوصی ویا برچسب تبلیغاتی باشد.

فایل های تولیدی از کیفیت مطلوب تصویر ،صدا ،نور وفضای مناسب ،حتی الامکان از فضای کلاس/کارگاه برخوردار باشد.

جدول زمانبندی وحجم تعیین شده از کتاب یا استاندارد

20%اول 20%دوم 20%سوم 20%چهارم 20%پنجم
10آبان 99 30آبان 99 30آذر 99 30دی 99 30بهمن99

7-مشارکت کلیه هنر آموزان همه هنرستان های دولتی وغیره بلا مانع وضروری می باشد.

                                                                                         

                                                                                              با تشکرسرگروه پوشاک استان