پرده و لوازم پارچه ای: ایده گرفتن ها، استفاده از اصول، نشانه ها و حال هوای هنرهای مختلف در کنار هم راه و روشی شده تا شاید هنرمندان بتوانند آثار نو و تازه ای خلق کنند. زیبایی های هنر های دیگر را در حوزه تخصصی شان دخیل کرده و جلوه آن را دو چندان کنند. امروزه می توانیم در عرصه مد، فشن و طراحی پارچه و لباس هنرمندانی را ببینیم که الهام گرفتن از معماری ایرانی را اساس کار خود قرار داده اند. لوکالفا در مطلب اشاره ای می کند به تعدادی از طراحان لباس که در گذر تاریخ به معماری ایرانی توجه ویژه ای داشته اند.
طراح لباس، هنری کلارک
در سال ۱۳۴۸ “هنری کلارک” عکاس فشن به ایران آمد و در کنار بناهای سنتی اسلامی و کاخ های شاهنشاهی (بقایای تخت جمشید) در شهرهای مختلف مانند تهران، اصفهان و شیراز… از مدل های خود عکاسی کرد.ا
این عکس ها در آذر ماه سال ۱۳۴۸ در مجله بسیار معروف “Vogue” منتشر شد. برخی از این مدل های لباس را شاید بتوان نزدیک به رنگ ها و فضاهای معماری ایرانی دانست.
کیوان خسروانی طراح لباس و معمار ایرانی
کیوان خسروانی طراح لباس و معماری که با وجود کارهای بسیار موفقی که در هر ۲ زمینه هنری دارد کمتر نام او را شنیده ایم. خسروانی یکی از محدود معماران ایرانی است که قدرت طراحی و ابتکار را در بیشتر زمینه های هنری با تکیه به فرهنگ و هنر کشورش ایران از خود نشان داده است. او تحصیلات خود را در رشته معماری در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷) در امریکا در دانشگاه برکلی آغاز کرد و پس از یک سال به دلیل علاقه به بودن در کشورش خود را به ایران و دانشکده معماری منتقل کرد و تحصیلات خود را تا درجه فوق لیسانس معماری با درجه عالی به پایان رسانید (۱۳۴۱).
کیوان خسروانی فعالیت هنری خود را در زمینه طراحی لباس و پارچه در همان زمان آغاز کرد و از منابع غنی صنایع دستی ایران زری دوزی، باتیک روی ابریشم ( اسکو )، قلم کاری، سکمه، چشمه دوزی اصفهان، سوزن دوزی بلوچستان استفاده کرد. وی به مدت ۱۳ سال طراح اختصاصی فرح دیبا (پهلوی) بود. او در طراحی لباس برای فرح دیبا استفاده از نشانه ها و تزئینات معماری ایرانی را مد نظر قرار داده و به خوبی آنها را به کار گرفته است.
بهار و رضا طراحان لباس ایرانی
بهار و رضا زوج جوانی هستند که لباسها و جواهراتی متفاوت از آنچه دیگر طراحان ایرانی تا به امروز طراحی کردهاند را عرضه میکنند. بهار در ایران در رشته طراحی لباس تحصیل کرده و همسرش رضا در رشته گرافیک تحصیل است. بهار و رضا معتقد هستند، لباسهای ایرانی آنچنان که باید در دنیا مطرح نشدهاند. آنها در ابتدا تنها با سه طرح کارشان را آغاز کردند اما خیلی سریعتر از آنچه خودشان هم گمان میکردند، کارشان مورد توجه قرار گرفت.
نغمه زارئی و گروه طراحی لباس “خانه طرح هور”
نغمه زائری از طراحان لباس «خانه طرح هور»، طراحی پوشاک را گرهخورده با معماری اقوام می داند و تنوع رنگ و طرح موجود در آثارش که الهام گرفته از معماری ایرانیست را یکی از دلایل اقبال عمومی به این آثار عنوان می کند. معرفی تاریخ تمدن کهن، معماری غنی و پوشش دورههای مختلف اقوام ایرانی و در همآمیختن ارزشهای ملی و مذهبی با کمک طراحی و پیادهسازی روی پارچه، لباس و پوشاک از مهمترین دغدغههای گروه چهار نفره خانه هور است. او به همراه فاطمه چهاردولی(طراح)، شهناز چهاردولی و طیبه خدابندهلو (خیاط) در خانه هور فعالیت دارد.
زائری درباره آخرین مجموعه طراحی شده توسط این گروه، که با الهام از معماری و کاشی کاری های کاخ گلستان بوده اینگونه می گوید: گلستان آخرین اثر ماست که برگرفته از نگارهها و ارزشهای معماری این بنای ارزشمند دوره قاجاریه است. این کار با هدف احیاء و معرفی این میراث ملی و فرهنگی شکل گرفته و ژورنال این مجموعه که در کاخ گلستان عکاسی شده، اخیرا به چاپ رسیده است.