پدرم ژاکتی داشت که سالها میپوشیدش و همانطور که با غرور روی چوبلباسی براندازش میکرد از تمام سالهایی میگفت که این ژاکت همراهش بوده، از خاطرات و از مکانهایی که با این ژاکت به آن پا گذاشته. سالهای زیادی نگذشته اما شیوهی مصرف پوشاک نسل ما انگار فرسنگها با آن دوران فاصله دارد.
▪️فعالان محیط زیست میگویند علاقهی شدید ما به مُد یا پوشاک فوری (Fast Fashion) و ارزان هر روز بیش از پیش در حال آسیبرساندن به محیط زیست است و صنعت پوشاک را به دومین صنعت آلودهکننده بعد از صنعت نفت تبدیل کرده است. سالانه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار صرف لباسهایی میشود که نه پوشیده و نه بازیافت میشوند - این یعنی معادل یک کامیون منسوجات در هرثانیه دفن یا سوزانده میشود.
▪️پوشاک یا مُد فوری اصطلاحی است که از دههی اول قرن جاری میلادی بر سر زبانها افتاد. ایده اما ایدهی جدیدی نیست. ریشهی این اصطلاح به دهههای ۱۹۷۰-۱۹۸۰ میلادی و زمانی برمیگردد که عرضهکنندههای پوشاک و نساجی ایالات متحده در رقابت با عرضهکنندههای ارزانقیمت خاورِدور به تکاپو افتاده بودند. طولی نکشید که این ایده مورد اقتباس قرار گرفته و پیاده شد. بسیاری از «زارا» (Zara) به عنوان بنیانگذار این ژانر خردهفروشی یاد میکنند. «زارا»، زیرمجموعهی کمپانی ایندیتکس (Inditex) در سال ۱۹۹۷ اولین فروشگاهش را به شکل آزمایشی در خیابان رِگِنت لندن افتتاح کرد. کاهش زمان در فرایند زنجیرهی تأمینِ* (supply chain) مُد فوری از مشخصههای اصلی این فرم خردهفروشی در هزارهی جدید است. اگر در گذشته فروشندههای پوشاک سالانه چهار بار - به صورت فصلی - خریدِ عمده داشتند، امروزه این چرخههای خرید کوتاه و کوتاهتر شدهاند.
لباسهایی که دور میریزیم
▪️مردم جهان سالانه به صورت دستهجمعی ۸۰ میلیارد قطعه پوشاک مصرف میکنند. پوشاکی که عمدتاً به عنوان کالایی دورریختنی یا یکبار مصرف از آن یاد میشود. شاید باور کردنی نباشد که ما ۴۰۰ درصد بیشتر از ۲۰ سال پیش لباس خریداری میکنیم. مواد اولیه ارزانتری مثل پلیاستر جایگزین مواد طبیعی شدهاند. میتوان گفت امروزه تقریباً همهی تولیدکنندههای لباس از ترکیب مختلفی از مواد اولیه استفاده میکنند - و در بسیاری از موارد پلیاستر یکی از آنهاست.
▪️برای تولید هر تیشرت و شلوار جینی که به سطل زباله میاندازیم جمعا نزدیک به ۲۰هزارلیتر آب مصرف شده است. هافینگتونپست در مقالهای ادعا کرده که ۸۵ درصد از پوشاکی که مردم ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ دور ریختهاند در گورستانهای زباله دفن شدند. لباسهای دفنشده برای همیشه لباس نمیمانند و کمکم شروع به تجزیهشدن میکنند. پوشاک تجزیهشده نوعی از گاز سمی و آلوده را تولید میکند که حاوی گازهای گلخانهای دیاکسید کربن و متان است.
▪️اما این فقط مصرفکنندهها نیستند که لباسهایشان را خروار خروار دور میریزند. تیرماه امسال بود که مارک تجاری بِربِری (Burberry) با سوزاندن موجودی لباسی معادل ۴۰ میلیون دلار مورد انتقاد قرار گرفت. کمپانی بِربِری با تأیید این خبر اعلام کرد سوزاندن اجناس فروختهنشده برای «حفظ انحصار و ارزش مارک» انجام گرفته تا مبادا اجناس، «ارزانتر فروخته یا دزدیده شوند.»
▪️خبر سوزاندن لباسها با نگاهی به آمار مقالهی اکونومیست تکاندهنده است: به ازای تولید هر کیلو پارچه ۲۳ کیلوگرم گازهای گلخانهای تولید میشوند. این در حالی است که دورهی استفادهی یک قطعه پوشاک قبل از دور ریختن آن امروز به نسبت ۱۵ سال پیش تقریباً نصف شده و بیشتر از نصف لباسهایی که طی فرایند مُد فوری تولید میشوند در همان سال اول به زباله تبدیل میشوند.